کاربرد روش تدریس جیگساو در آموزش جغرافیا(The application of the Jigsaw teaching method in geography education) |
کد مقاله : 1199-GHCONF5 |
نویسندگان |
نادیا اصغری پور زحمتی *1، علی پورقیومی2، زهرا تقدیریان1 1دانشجوی مقطع کارشناسی رشته آموزش جغرافیا دانشگاه فرهنگیان پردیس امیرکبیر البرز 2گروه آموزش جغرافیا دانشگاه فرهنگیان البرز |
چکیده مقاله |
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر روش تدریس جیگساو بر افزایش مشارکت، درک مفاهیم جغرافیایی، و تقویت مهارتهای اجتماعی دانشآموزان انجام شده است. آموزش جغرافیا امروزه برای دانشآموزان اهمیت زیادی پیدا کردهاست زیرا به دانشآموزان امکان فهم عمیق جهان پیرامون، توسعه مهارت های حل مسئله و تفکر انتقادی را فراهم میآورد همچنین در بیان مسئله به چالش های موجود در آموزش جغرافیاف ناکارآمدی روشهای سنتی تدریس در پاسخگویی به نیازهای دانشآموزان امروزی و روش های نوین تدریس شاره شده است. روش جیگساو، به عنوان یک روش یادگیری مشارکتی، دانشآموزان را در گروههای کوچک سازماندهی میکند و هر عضو مسئولیت آموزش بخشی از مطالب را به دیگران بر عهده میگیرد. این روش بر همکاری، مسئولیتپذیری و تعامل بین دانشآموزان تأکید دارد. یافتههای پژوهش نشان میدهند که جیگساو نه تنها درک مفاهیم جغرافیایی را بهبود میبخشد، بلکه شادکامی، خودکارآمدی، انگیزه، پیشرفت تحصیلی، سازگاری اجتماعی و مهارتهای ارتباطی دانشآموزان را نیز ارتقا میدهد. به طور کلی، این روش به عنوان یک راهکار مؤثر در بهبود مشارکت، درک مفاهیم جغرافیایی، و تقویت مهارتهای اجتماعی معرفی شده و پیشنهاداتی برای بهبود و گسترش استفاده از آن ارائه شده است. |
کلیدواژه ها |
روش تدریس جیگساو، آموزش جغرافیا، درک مفاهیم جغرافیایی، تقویت مهارت های اجتماعی، افزایش مشارکت |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |