کاربرد روش تدریس جیگ‌ساو در آموزش جغرافیا(The application of the Jigsaw teaching method in geography education)
کد مقاله : 1199-GHCONF5
نویسندگان
نادیا اصغری پور زحمتی *1، علی پورقیومی2، زهرا تقدیریان1
1دانشجوی مقطع کارشناسی رشته آموزش جغرافیا دانشگاه فرهنگیان پردیس امیرکبیر البرز
2گروه آموزش جغرافیا دانشگاه فرهنگیان البرز
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر روش تدریس جیگ‌ساو بر افزایش مشارکت، درک مفاهیم جغرافیایی، و تقویت مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان انجام شده است. آموزش جغرافیا امروزه برای دانش‌آموزان اهمیت زیادی پیدا کرده‌است زیرا به دانش‌آموزان امکان فهم عمیق جهان پیرامون، توسعه مهارت های حل مسئله و تفکر انتقادی را فراهم می‌آورد همچنین در بیان مسئله به چالش های موجود در آموزش جغرافیاف ناکارآمدی روش‌های سنتی تدریس در پاسخگویی به نیازهای دانش‌آموزان امروزی و روش های نوین تدریس شاره شده است. روش جیگ‌ساو، به عنوان یک روش یادگیری مشارکتی، دانش‌آموزان را در گروه‌های کوچک سازماندهی می‌کند و هر عضو مسئولیت آموزش بخشی از مطالب را به دیگران بر عهده می‌گیرد. این روش بر همکاری، مسئولیت‌پذیری و تعامل بین دانش‌آموزان تأکید دارد. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که جیگ‌ساو نه تنها درک مفاهیم جغرافیایی را بهبود می‌بخشد، بلکه شادکامی، خودکارآمدی، انگیزه، پیشرفت تحصیلی، سازگاری اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی دانش‌آموزان را نیز ارتقا می‌دهد. به طور کلی، این روش به عنوان یک راهکار مؤثر در بهبود مشارکت، درک مفاهیم جغرافیایی، و تقویت مهارت‌های اجتماعی معرفی شده و پیشنهاداتی برای بهبود و گسترش استفاده از آن ارائه شده است.
کلیدواژه ها
روش تدریس جیگ‌ساو، آموزش جغرافیا، درک مفاهیم جغرافیایی، تقویت مهارت های اجتماعی، افزایش مشارکت
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی