بررسی چالش‌های تدریس آموزش جغرافیا در مقطع ابتدایی دانش آموزان شهرستان نظرآباد
کد مقاله : 1194-GHCONF5
نویسندگان
مهدی پاشایی *
دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
این پژوهش به بررسی چالش‌های آموزش جغرافیا در مقطع ابتدایی با تمرکز بر مدارس شهرستان نظرآباد می‌پردازد. در دنیای امروز، نظام‌های آموزشی به سمت یادگیری فعال و تدریس کاربردی حرکت کرده‌اند و این تغییر رویکرد، نیازمند ارزیابی چالش‌هایی است که معلمان و دانش‌آموزان در فرآیند یادگیری با آن مواجه هستند.
چالش‌های موجود در آموزش جغرافیا می‌تواند شامل کمبود منابع آموزشی، عدم آشنایی معلمان با روش‌های نوین تدریس، و همچنین عدم علاقه و انگیزه دانش‌آموزان به یادگیری این درس باشد. هدف این پژوهش شناسایی این چالش‌ها و ارائه راهکارهایی برای بهبود وضعیت آموزش جغرافیا در مدارس ابتدایی شهرستان نظرآباد است.
روش تحقیق از نوع کیفی و مبتنی بر پرسشنامه نیمه‌ساختاریافته است. داده‌ها از طریق مصاحبه با معلمان و بررسی تجربیات آن‌ها جمع‌آوری شده است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که معلمان با چالش‌هایی نظیر کمبود زمان برای تدریس مفاهیم پیچیده جغرافیا، عدم دسترسی به منابع آموزشی مناسب، و نیاز به آموزش‌های بیشتر در زمینه روش‌های تدریس نوین مواجه هستند.
نتایج این پژوهش می‌تواند به تصمیم‌گیرندگان آموزشی کمک کند تا برنامه‌های آموزشی را به گونه‌ای طراحی کنند که با نیازهای واقعی معلمان و دانش‌آموزان همخوانی داشته باشد و در نهایت کیفیت آموزش جغرافیا را در مقطع ابتدایی ارتقاء بخشد.
کلیدواژه ها
کلمات کلیدی: چالش، جغرافیا، آموزش
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر