تاثیر آموزش جغرافیا بر هویت ملی در کتاب جغرافیای یازدهم انسانی
کد مقاله : 1191-GHCONF5
نویسندگان
شیما شاهگلدی *1، نرگس احمدی2، سیما رسولی3
1دانشجوی دانشگاه فرهنگیان پردیس امیر کبیر البرز
2دانشجوی دانشگاه فرهنگیان پردیس امیرکبیر البرز
3دانشجویدانشگاه فرهنگیان پردیس امیرکبیر البرز
چکیده مقاله
هویت ملی از آن جهت که فرایند پاسخ گویی آگاهانه ی یک ملت به پرسشهایی دربارهی ،گذشته حال و آینده، خاستگاه اصلی و دایمی منزلت سیاسی ، اقتصادی فرهنگی است برای حفظ هویت ملی و محلی ابزار و شیوههای آگاهی بخشی به مردم اهمی ت ویژه .دارد . اهمیت آموزش رسمی در شکل دادن به ملتها در دوران پس از انقلاب صنعتی به خوبی روشن است؛ زیرا دولتها در مقام متولیان آموزش رسمی در کشور از این ابزار برای معرفی اصل و منشأ تاریخی واقعی یا جعلی ملتشان به خوبی سود برده اندای دارند. این تحقیق در زمینهی بررسی کتب درسی است و رایج ترین شیوهی تحقیق در این زمینه روش تحلیل محتوا است. نمونه ی آماری کتاب جغرافیای پایه یازدهم بود که به شکلی هدفمند مورد بررسی قرار گرفت در این پژوهش کتاب درسی در سه مقوله ی «سرزمین جمعیت و حکومت دسته بندی ،شد سپس عناصر تشکیل دهندهی آن با توجه به کتاب درسی استخراج و جدول بندی شد با وجود اینکه کتاب جغرافیا جزو کتابهایی است اما نتایج شان دهنده ی این هستند که ا ین کتاب نتوانسته است بازتاب موثری در مورد تقویت هویت ملی داشته باشد.
واژههای کلیدی هویت ملی، آموزش جغرافیا
کلیدواژه ها
هویت ملی، آموزش، جغرافیا
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر