شناسایی فرصتها و چالشهای یادگیری تطبیقی با هوش مصنوعی در آموزش جغرافیا
کد مقاله : 1188-GHCONF5 (R1)
نویسندگان
زهرا رنجبرباروق *
مدرس دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
امروزه هوش مصنوعی در نظام آموزشی، می‌تواند به بهبود و ارتقای کیفیت آموزش و یادگیری منجر شود. استفاده از هوش مصنوعی در آموزش جغرافیا، مزایی از قبیل یادگیری انفرادی، افزایش سرعت تدریس، ارائه بازخورد، کاهش هزینه‌های نظام آموزشی را به همراه دارد. همچنین هوش مصنوعی می‌تواند در تحلیل داده‌های آموزشی و پیش‌بینی عملکرد دانش‌آموزان موثر باشد. علیرغم مزایای زیادی که هوش مصنوعی دارد، خطرات و چالش‌های متعدد و اجتناب‌ناپذیری را به همراه دارد که می‌تواند از سیاست‌های آموزشی پیشی بگیرد. با این حال فناوری‌های نوظهور در نظام‌های آموزش همگی هدف مشابهی دارند و برای متحول کردن فرآیند یاددهی-یادگیری دانش‌آموزان تمایل دارند که شیوه کار معلمان و دانش‌آموزان را بهبود بخشند و با وجود چنین فناوری‌هایی که بر دنیای مدرن حاکم است، نظام‌های آموزشی احتمالا تغییر شکل خواهند داد. هدف از پژوهش حاضر بررسی چالش‌ها و فرصت‌هایی است که استفاده از هوش مصنوعی در آموزش و یادگیری موضوعات جغرافیایی به وجود می‌آورد. روش پژوهش‌، توصیفی-تحلیلی و ابزار پژوهش، مطالعه کتابخانه‌ای و اسنادی می‌باشد. نتایج حاکی از آن است که توسعه مهارت‌های هوش مصنوعی در میان معلمان ممکن است پذیرش بهتر آموزش مبتنی بر هوش مصنوعی را در آینده کلاس‌های درس تسهیل کند. که این مهم می‌تواند از طریق شبیه‌سازی‌های واقعی، پلتفرم‌های آنلاین، استفاده از چت‌باتها قابل بهره‌برداری باشد.
کلیدواژه ها
هوش مصنوعی، آموزش جغرافیا، فناوری نوین
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی