تحلیل تجربه کارورزی در بستر چالشهای تدریس |
کد مقاله : 1187-GHCONF5 (R1) |
نویسندگان |
فریبا همتی *1، کبری محمدنیا ریشخواری2 1هیات علمی گروه آموزش جغرافیا 2دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
این پژوهش با هدف تحلیل فرآیند خودکاوی حرفهای در دوره کارورزی 3 و بررسی چالشهای شکلگیری هویت حرفهای معلمان، به روش کیفی و تحلیل محتوای مضمونمحور گزارشهای دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان انجام شد. دادهها از طریق کدگذاری روایتهای مکتوب کارورزی 3 در دو حوزه «من شخصی» (تجارب زیسته) و «من حرفهای» (مهارتهای آموزشی) استخراج و در قالب 181 کدباز، 42 کد محوری و ۱6 مقوله کلی دستهبندی شدند. یافتهها نشان داد کارورزی به عنوان پلی میان نظریه و عمل، نقش حیاتی در تقویت مهارتهای تدریس، مدیریت کلاس و بازتاب انتقادی تجربیات ایفا میکند. تعامل سازنده با معلمان راهنما به عنوان الگوهای عملی، استفاده از ابزارهای بصری و روشهای مشارکتی، و بازخوردهای ساختاریافته، از عوامل کلیدی در افزایش اثربخشی تدریس و تقویت اعتمادبهنفس کارورزان شناسایی شد. چالشهای اصلی شامل مدیریت کلاسهای پرجمعیت، یکپارچهسازی فناوریهای آموزشی، کنترل استرس و تطبیق محتوا با نیازهای متنوع دانشآموزان بود. همچنین، نبود سیستم ارزیابی کیفی بلندمدت برای سنجش تأثیر کارورزی بر عملکرد معلمان نوآموز، به عنوان محدودیت پژوهش برجسته شد. نتایج بر ضرورت بازتعریف کارورزی به عنوان فرآیندی تحولآفرین تأکید دارد که معلمان آینده را نه تنها برای «تدریس»، بلکه برای «تسهیل گری رشد همهجانبه دانشآموزان» در بافت پیچیده آموزشی ایران آماده میسازد. |
کلیدواژه ها |
کاروزی 3، خودکاوی حرفهای، توسعه حرفهای معلمان، چالشهای تدریس، تحلیل تجربیات. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |