”نگاهی نو به ارزشیابی در آموزش جغرافیا در مقطع متوسطه دوم: راهبردهای اثربخش” ”A New Perspective on Assessment in Geography Education at the Upper Secondary Level: Effective Strategies” |
کد مقاله : 1186-GHCONF5 |
نویسندگان |
مهدیه صمدی نژاد1، محمد معتمدی راد *2، ابراهیم امیری2، هادی ترکانلو3 1دانشجوی کارشناسی آموزش جغرافیا،دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی،بجنورد،ایران 2گروه آموزش جغرافیا، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران 3کارشناس آموزش دانشگاه فرهنگیان پردیس امام محمد باقر (ع)، بجنورد، ایران |
چکیده مقاله |
ارزشیابی بهعنوان یکی از ارکان اساسی آموزش، نقش مهمی در بهبود یادگیری و تدریس دانشآموزان دارد. در حوزه جغرافیا، به دلیل ماهیت چندبعدی و کاربردی این علم، نیاز به روشهای ارزشیابی خاص و اثربخش احساس میشود. این مقاله باهدف بررسی شیوههای نوین ارزشیابی در آموزش جغرافیا در مدارس به ارائه مدلی جامع و ترکیبی پرداخته است. پروژههای میدانی، شبیهسازی بحرانهای جغرافیایی و ارزشیابی مبتنی بر GIS و روشهای پیشنهادی شامل؛ استفاده از فناوریهای نوین نظیر بازخورد ۳۶۰ درجه هستند. این شیوهها با تأکید بر یادگیری عملی، تفکر انتقادی و تحلیل دادههای واقعی، امکان سنجش دقیقتر توانمندیهای دانشآموزان را برای معلمان فراهم میکند. مقاله حاضر از روشهای مختلف جمعآوری دادهها و اطلاعات برای تحلیل موضوع ارزشیابی اثربخش در آموزش جغرافیا در مدارس بهره گرفته است. در این تحقیق اطلاعات از منابع مختلف مانند کتابها، مقالات علمی و پژوهشی و پایگاههای اینترنتی معتبر گردآوری شده است. نتایج نشان میدهد که بهرهگیری از این روشها، علاوه بر ارتقای کیفیت یادگیری، باعث افزایش انگیزه، مشارکت فعال و توانایی حل مسائل دانشآموزان میشود. همچنین، استفاده از ارزشیابی مستمر و بازخورد هدفمند، به معلمان کمک میکند تا روشهای تدریس خود را بهبود بخشند و در صورت نیاز بازخورد مناسب با نتیجه را ارائه دهند. مقاله پیشنهاد میکند که با طراحی چارچوبهای عملیاتی گامبهگام و تلفیق روشهای سنتی و نوین، میتوان کیفیت ارزشیابی و آموزش جغرافیا را بهبود داد. |
کلیدواژه ها |
ارزشیابی اثربخش، شیوه نوین ارزشیابی، ارتقای کیفیت یادگیری |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر |