”نگاهی نو به ارزشیابی در آموزش جغرافیا در مقطع متوسطه دوم: راهبردهای اثربخش” ”A New Perspective on Assessment in Geography Education at the Upper Secondary Level: Effective Strategies”
کد مقاله : 1186-GHCONF5
نویسندگان
مهدیه صمدی نژاد1، محمد معتمدی راد *2، ابراهیم امیری2، هادی ترکانلو3
1دانشجوی کارشناسی آموزش جغرافیا،دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی،بجنورد،ایران
2گروه آموزش جغرافیا، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
3کارشناس آموزش دانشگاه فرهنگیان پردیس امام محمد باقر (ع)، بجنورد، ایران
چکیده مقاله
ارزشیابی به‌عنوان یکی از ارکان اساسی آموزش، نقش مهمی در بهبود یادگیری و تدریس دانش‌آموزان دارد. در حوزه جغرافیا، به دلیل ماهیت چندبعدی و کاربردی این علم، نیاز به روش‌های ارزشیابی خاص و اثربخش احساس می‌شود. این مقاله باهدف بررسی شیوه‌های نوین ارزشیابی در آموزش جغرافیا در مدارس به ارائه مدلی جامع و ترکیبی پرداخته است. پروژه‌های میدانی، شبیه‌سازی بحران‌های جغرافیایی و ارزشیابی مبتنی بر GIS و روش‌های پیشنهادی شامل؛ استفاده از فناوری‌های نوین نظیر بازخورد ۳۶۰ درجه هستند. این شیوه‌ها با تأکید بر یادگیری عملی، تفکر انتقادی و تحلیل داده‌های واقعی، امکان سنجش دقیق‌تر توانمندی‌های دانش‌آموزان را برای معلمان فراهم می‌کند. مقاله حاضر از روش‌های مختلف جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات برای تحلیل موضوع ارزشیابی اثربخش در آموزش جغرافیا در مدارس بهره گرفته است. در این تحقیق اطلاعات از منابع مختلف مانند کتاب‌ها، مقالات علمی و پژوهشی و پایگاه‌های اینترنتی معتبر گردآوری شده است. نتایج نشان می‌دهد که بهره‌گیری از این روش‌ها، علاوه بر ارتقای کیفیت یادگیری، باعث افزایش انگیزه، مشارکت فعال و توانایی حل مسائل دانش‌آموزان می‌شود. همچنین، استفاده از ارزشیابی مستمر و بازخورد هدفمند، به معلمان کمک می‌کند تا روش‌های تدریس خود را بهبود بخشند و در صورت نیاز بازخورد مناسب با نتیجه را ارائه دهند. مقاله پیشنهاد می‌کند که با طراحی چارچوب‌های عملیاتی گام‌به‌گام و تلفیق روش‌های سنتی و نوین، می‌توان کیفیت ارزشیابی و آموزش جغرافیا را بهبود داد.
کلیدواژه ها
ارزشیابی اثربخش، شیوه نوین ارزشیابی، ارتقای کیفیت یادگیری
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر