ارزیابی اثربخشی واقعیت مجازی در آموزش جغرافیا مطالعه موردی: دانشآموزان دوره اول متوسطه مدرسه نیک نام شهرستان فردیس |
کد مقاله : 1185-GHCONF5 (R1) |
نویسندگان |
محمد خلیلی *1، سید امیرمهدی تیموری2، فاطمه ساکی2 1دانشگاه فرهنگیان پردیس حکیم فردوسی البرز 2دانشگاه فرهنگیان حکیم فردوسی البرز |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر استفاده از عینکهای واقعیت مجازی بر یادگیری مفاهیم فضایی جغرافیایی در دانشآموزان دوره اول متوسطه انجام شده است. در این پژوهش، 60 دانشآموز دوره اول متوسطه مدرسه نیک نام شهرستان فردیس به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش با استفاده از عینک واقعیت مجازی به یادگیری مفاهیم فضایی جغرافیایی پرداختند، در حالی که گروه کنترل به روش سنتی و رایج به آموزش این مفاهیم پرداختند.به منظور سنجش میزان یادگیری دانشآموزان در هر دو گروه، از آزمون t مستقل استفاده شد. نتایج حاصل از این آزمون نشان داد که دانشآموزانی که از عینک واقعیت مجازی برای یادگیری مفاهیم فضایی جغرافیایی استفاده کردهاند، در مقایسه با گروه کنترل که به روش سنتی آموزش دیده بودند، بهبود معناداری در یادگیری این مفاهیم داشتهاند (p=0.04).این یافتهها حاکی از آن است که تجربه غوطهوری در محیطهای مجازی شبیهسازی شده، که توسط عینکهای واقعیت مجازی فراهم میشود، به دانشآموزان کمک میکند تا به صورت شهودی و تعاملی با مفاهیم فضایی جغرافیایی ارتباط برقرار کنند و در نتیجه درک بهتری از این مفاهیم پیدا کنند. به عبارت دیگر، استفاده از عینکهای واقعیت مجازی به دانشآموزان این امکان را میدهد که به صورت فعالانه در محیطهای مجازی حضور داشته باشند و با استفاده از تجربیات تعاملی، مفاهیم فضایی جغرافیایی را به طور عمیقتر و مؤثرتر یاد بگیرند.این پژوهش نشان میدهد که استفاده از فناوری واقعیت مجازی میتواند به عنوان یک ابزار مؤثر در آموزش مفاهیم فضایی جغرافیایی مورد استفاده قرار گیرد. |
کلیدواژه ها |
واقعیت مجازی، جغرافیا، آموزش، مفاهیم فضایی، VR |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |