| تحولات نوین در آموزش جغرافیا: نقش فناوری های دیجیتال و هوش مصنوعی در یادگیری و تدریس | 
| کد مقاله : 1183-GHCONF5 | 
| نویسندگان | 
| امیرحسین  سرگلزائی جوان * آموزش و پرورش | 
| چکیده مقاله | 
| با ظهور فناوریهای دیجیتال و هوش مصنوعی، آموزش جغرافیا دستخوش تحولات شگرفی شده است که هم فرصتها و هم چالشهای جدیدی را برای نظامهای آموزشی به ارمغان آورده است. این پژوهش به بررسی نظاممند نقش این فناوریها در یادگیری و تدریس جغرافیا پرداخته و تأثیرات آنها بر بهبود فرآیندهای آموزشی و افزایش تعامل دانشآموزان با مفاهیم جغرافیایی را تحلیل میکند. روش تحقیق بهکارگرفتهشده، ترکیبی از مرور مقالات علمی، تحلیل دادههای کمی و مصاحبههای نیمهساختاریافته با اساتید و دانشآموزان است. نتایج نشان میدهد که استفاده از ابزارهای دیجیتال، نظیر نرمافزارهای شبیهسازی و نقشههای تعاملی، درک مفاهیم پیچیده جغرافیایی را تسهیل میکند و موجب ارتقاء کیفیت یادگیری میشود. علاوه بر این، هوش مصنوعی با ارائه محتوای شخصیسازیشده و بازخورد فوری، فرآیند یادگیری را کارآمدتر میسازد. با این حال، موانعی مانند نیاز به زیرساختهای فناوری و آموزش معلمان بهعنوان چالشهای اساسی مطرح هستند. این پژوهش پیشنهاد میکند که برای بهرهگیری بهینه از پتانسیل فناوریهای نوین در آموزش جغرافیا، سرمایهگذاری درزیرساختهای آموزشی و طراحی برنامههای آموزشی نوین ضروری است. این مطالعه میتواند بهعنوان یک راهنمای عملی برای سیاستگذاران آموزشی و مربیان، در جهت ارتقاء کیفیت آموزش جغرافیا مورد استفاده قرار گیرد. | 
| کلیدواژه ها | 
| آموزش جغرافیا، فناوریهای دیجیتال، هوش مصنوعی، یادگیری تعاملی، چالشهای آموزشی | 
| وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر | 
