تأثیر ابزارهای دیجیتال در آموزش جغرافیا با تأکید بر سیستم اطلاعات جغرافیایی، واقعیت مجازی و داده‌های بزرگ
کد مقاله : 1180-GHCONF5
نویسندگان
ساره سعیدی *1، علی پورقیومی2، اسما رجبی3، زهرا دلیری3
1دانشجومعلم(آموزش وپرورش، دانشگاه فرهنگیان)
2استادیار (دانشگاه فرهنگیان)
3دانشجو معلم(آموزش وپرورش، دانشگاه فرهنگیان)
چکیده مقاله
امروزه، استفاده از ابزارهای دیجیتال در آموزش مدارس به‌عنوان یک رویکرد نوین مطرح است. این ابزارها شامل فناوری‌های مختلفی همچون رایانه‌ها، تبلت ها، تلفن‌های هوشمند و برنامه‌های آموزشی دیجیتال است که می‌توانند نقش مؤثری در فرایند یادگیری دانش‌آموزان ایفا کنند. پژوهش حاضر با رویکرد توصیفی-تحلیلی به بررسی اهمیت و کاربرد ابزارهای دیجیتالی چون؛ سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS)،واقعیت مجازی(Vr) ، داده بزرگ ، بر یادگیری دانش آموزان در حیطه آموزش جغرافیا می‌پردازد. از مزایای این ابزارها می‌توان به افزایش انگیزه و علاقه دانش آموزان، دسترسی به منابع آموزشی متنوع، توسعه مهارت‌های دیجیتال و امکان شخصی‌سازی یادگیری اشاره کرد. این ابزارها می‌توانند فرآیند یادگیری را جذاب‌تر و تعاملی‌تر کنند و به دانش آموزان اجازه دهند با سرعت خود پیش بروند و منابع گسترده‌تری را در اختیار داشته باشند. بااین‌حال، استفاده از ابزارهای دیجیتال در آموزش با چالش‌هایی همچون هزینه‌های بالا، آموزش معلمان و نگرانی‌های امنیتی همراه است که نیازمند توجه و برنامه‌ریزی مناسب است. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که استفاده از ابزارهای دیجیتال در آموزش جغرافیا می‌تواند به‌عنوان یک رویکرد نوین و اثربخش در خدمت یادگیری دانش‌آموزان قرار گیرد. با برنامه‌ریزی و اجرای مناسب، این ابزارها می‌توانند به بهبود فرایند یاددهی-یادگیری و ارتقای کیفیت آموزش در مدارس کمک کنند.
کلیدواژه ها
GIS، واقعیت مجازی، داده بزرگ، آموزش
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی