تأثیر ابزارهای دیجیتال در آموزش جغرافیا با تأکید بر سیستم اطلاعات جغرافیایی، واقعیت مجازی و دادههای بزرگ |
کد مقاله : 1180-GHCONF5 |
نویسندگان |
ساره سعیدی *1، علی پورقیومی2، اسما رجبی3، زهرا دلیری3 1دانشجومعلم(آموزش وپرورش، دانشگاه فرهنگیان) 2استادیار (دانشگاه فرهنگیان) 3دانشجو معلم(آموزش وپرورش، دانشگاه فرهنگیان) |
چکیده مقاله |
امروزه، استفاده از ابزارهای دیجیتال در آموزش مدارس بهعنوان یک رویکرد نوین مطرح است. این ابزارها شامل فناوریهای مختلفی همچون رایانهها، تبلت ها، تلفنهای هوشمند و برنامههای آموزشی دیجیتال است که میتوانند نقش مؤثری در فرایند یادگیری دانشآموزان ایفا کنند. پژوهش حاضر با رویکرد توصیفی-تحلیلی به بررسی اهمیت و کاربرد ابزارهای دیجیتالی چون؛ سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS)،واقعیت مجازی(Vr) ، داده بزرگ ، بر یادگیری دانش آموزان در حیطه آموزش جغرافیا میپردازد. از مزایای این ابزارها میتوان به افزایش انگیزه و علاقه دانش آموزان، دسترسی به منابع آموزشی متنوع، توسعه مهارتهای دیجیتال و امکان شخصیسازی یادگیری اشاره کرد. این ابزارها میتوانند فرآیند یادگیری را جذابتر و تعاملیتر کنند و به دانش آموزان اجازه دهند با سرعت خود پیش بروند و منابع گستردهتری را در اختیار داشته باشند. بااینحال، استفاده از ابزارهای دیجیتال در آموزش با چالشهایی همچون هزینههای بالا، آموزش معلمان و نگرانیهای امنیتی همراه است که نیازمند توجه و برنامهریزی مناسب است. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که استفاده از ابزارهای دیجیتال در آموزش جغرافیا میتواند بهعنوان یک رویکرد نوین و اثربخش در خدمت یادگیری دانشآموزان قرار گیرد. با برنامهریزی و اجرای مناسب، این ابزارها میتوانند به بهبود فرایند یاددهی-یادگیری و ارتقای کیفیت آموزش در مدارس کمک کنند. |
کلیدواژه ها |
GIS، واقعیت مجازی، داده بزرگ، آموزش |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |