تحلیل محتوای آموزش جغرافیا در کتب مطالعات اجتماعی دورۀ دوم ابتدایی |
کد مقاله : 1179-GHCONF5 |
نویسندگان |
معصومه ملکپور کلستان *1، محمود میدانی2 1دانشجوی کارشناسی رشته علومتربیتی، گرایش آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، البرز، ایران. 2استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی ۸۸۹-۱۴۶۶۵ تهران، ایران |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر به تحلیل محتوای آموزش جغرافیای کتب مطالعات اجتماعی دورۀ دوم ابتدایی پرداخته است. جامعه آماری شامل تمامی بخشهای جغرافیا از کتب مطالعات اجتماعی در سال تحصیلی 1404-1403 میباشد. نمونه آماری شامل 10% از بخشهای جغرافیایی هر کتاب میباشد که بهطور تصادفی انتخاب شده است. نتایج نشان میدهد که در هر سه پایه، مقولههای غیرفعال بیشتر از مقولههای فعالاند: ضریب درگیری متن 0/07 در پایه چهارم، 0/02 در پایه پنجم و 0/2 در پایه ششم محاسبه شده است. بررسی تصاویر نشان میدهد که در پایه چهارم، تصاویر فعال بیشتر از غیرفعال هستند و ضریب درگیری 1/2 است؛ اما در پایههای پنجم و ششم، تصاویر عمدتاً غیرفعال بوده و ضرایب درگیری بهترتیب 0/5 و 0/18 هستند. فعالیتهای آموزشی در هر سه پایه بیشتر ماهیت فعال دارند و ضرایب درگیری 3/18 در پایه چهارم، 10/6 در پایه پنجم و 23/5 در پایه ششم محاسبه شده است. نتایج نشان میدهد که با وجود فعالیتمحور بودن کتابها، از نظر ویلیام رومی همچنان غیرفعال محسوب میشوند، زیرا علیرغم طراحی فعالیتهای متعدد، اطلاعات کافی و شرایط یادگیری بهاندازه کافی مورد توجه قرار نگرفته است. بر این اساس، پیشنهاد میشود که تصاویر به تقویت درک علمی دانشآموزان کمک کنند و فعالیتهای آموزشی متناسبتر با متن و تصاویر طراحی شوند تا تعامل دانشآموزان با محتوا به شکلی متعادلتر و مفهومیتر انجام گیرد. |
کلیدواژه ها |
آموزش جغرافیا، تحلیل محتوا، دورۀ ابتدایی، ویلیام رومی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |