روش های تدریس اثربخش جغرافیا در مدارس مقطع متوسطه ( نمونه موردی استان آذربایجان شرقی ) |
کد مقاله : 1177-GHCONF5 |
نویسندگان |
اسماء رجبی *1، مژگان شیخی نسب2، زهرا دلیری3، ساره سعیدی3 1فرهنگیان 2استاد دانشگاه فرهنگیان 3دانشجوی دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
تدریس به منظور ایجاد شرایط مطلوب یادگیری در فراگیران توسط معلم است که در آموزش جغرافیا روش های متنوع و موثری برای انتقال اطلاعات به مخاطبان وجود دارد. هدف از این مقاله، بررسی روش های تدریس اثربخش جغرافیا در مدارس مقطع متوسطه با تأکید بر استان آذربایجان شرقی است. با توجه به اهمیت درس جغرافیا در شناخت محیط و توسعه پایدار، استفاده از روش های تدریس متنوع و جذاب می تواند نقش بسزایی در یادگیری دانش آموزان داشته باشد. امروزه نظام آموزشی به جای تمرکز صرف بر تدریس، بر یادگیری دانشآموزان تأکید دارد. این تغییر نگرش، مستلزم استفاده از روشهای نوین تدریس است که کیفیت آموزش را افزایش داده و به یادگیری عمیقتر منجر شود. پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و با استفاده از پرسشنامه انجام شده است. یافتهها نشان میدهد که روشهایی مانند روش تدریس فعال ، بازدید های علمی و میدانی و مشاهده پدیده های طبیعی ، نمایش تصاویر مرتبط با دروس در تدریس جغرافیا بسیار مؤثر هستند. بر این اساس، میتوان نتیجه گرفت که شیوههای سنتی تدریس دیگر کارایی لازم را ندارند و برای افزایش کیفیت آموزش جغرافیا، باید از روشهای نوین و متناسب با نیازهای روز بهره برد. |
کلیدواژه ها |
آموزش جغرافیاـ تدریس اثربخش ـ روش نوین |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |