بررسی حمل‌ونقل چندوجهی و فراملی ایران و جایگاه آن در فصل حمل‌ونقل کتاب جغرافیای3
کد مقاله : 1175-GHCONF5
نویسندگان
راضیه سادات مجیدی *
استاد مدعو
چکیده مقاله
باتوجه به اهمیت نقش بنادر در استفاده از حمل‌ونقل چندوجهی و فراملی در اتصال دروازه‌های
تجاری دنیا با یکدیگر، داشتن برنامه توسعه برای این نواحی به یکی از مهمترین برنامه‌های
استراتژیک کشورهای ساحلی تبدیل شده است. بنابراین باتوجه به نقش بنادر و مناطق ساحلی در توسعه
حمل‌ونقل چندوجهی و فراملی، برنامه‌ریزی برای این مناطق و آموزش مباحث مذکور به دانشجویان و
دانش‌آموزان، از جمله اقدامات زیربنایی و اساسی کشورهای ساحلی می‌باشد. در این پژوهش با تاکید
بر توانمندی‌ها و بنیان‌های جغرافیایی، به بررسی نقش موقعیت جغرافیایی در حمل‌ونقل چندوجهی
ایران بویژه سواحل اقیانوسی پرداخته شده است و کاستی‌های فصل مربوط به حمل‌ونقل
کتاب درسی جغرافیای 3، مورد بررسی قرار گرفته است.
شایان توجه است که آموزش جغرافیا می‌بایست برای دانشجویان این رشته و دانش‌آموزان رشته
علوم انسانی مبتنی بر توانمندی‌های جغرافیایی انجام شود. پس با آموزش درست و شایسته توانمندی‌های
جغرافیایی در مراحل بعدی شاهد انجام اصولی فرایند توسعه مناطق، متناسب با شرایط جغرافیایی آنها
خواهیم بود. همچنین پس از شناساندن بنیان‌های جغرافیایی، امور مربوط به برنامه‌ریزی، اجرا و
ارزیابی برنامه‌ها به شکلی درست و بنیادی رخ‌خواهدداد. بنابراین از آنجا که فصل مربوط به
حمل‌ونقل در کتاب جغرافیای 3 توان‌ها و بنیان‌های جغرافیایی کشور را مورد بررسی و ارزیابی قرار
نداده است و صرفا به معرفی روش‌های گوناگون حمل‌ونقل و ارائه آمار مربوط به روش‌های
حمل‌ونقل بسنده کرده است، اثرگذاری مناسبی نسبت به شناخت کامل توان‌های جغرافیای ایران در بحث
حمل‌ونقل فراملی و چندوجهی در بین دانش‌آموزان علوم انسانی ندارد و اهداف آموزشی به صورت
منسجم و کامل شکل نمی‌گیرد.
کلیدواژه ها
حمل‌ونقل چندوجهی، فراملی، حمل‌ونقل
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر