تحلیل محتوای کتاب جغرافیا پایه دوازدهم بر اساس روش ویلیام رومی |
کد مقاله : 1173-GHCONF5 |
نویسندگان |
ابراهیم امیری *، محمد معتمدی راد، هادی ترکانلو، علیرضا بهشتی، متین بهادرلو دانشگاه فرهنگیان امام محمد باقر بجنورد |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان درگیری فعال یادگیران با محتوای کتاب جغرافیای پایه دوازدهم صورت گرفته است.روش پژوهش،تحلیل محتوا است که بر اساس تکنیک ویلیام رومی و بر اساس ضریب درگیری ذهنی دانش آموزان در سه مولفه اصلی متن،تصاویر،پرسش ها و فعالیت های درون و پایان دروس انجام پذیرفت.همچنین میزان فعال بودن کتاب درسی نیز مورد بررسی قرار گرفت، که در این بخش متن از ضریب درگیری 0.058 و تصاویراز ضریب درگیری 0/118 و پرسش ها و فعالیت ها نیز از ضریب درگیری 9 برخوردارند. با توجه به نظر ویلیام رومی زمانی یک کتاب درسی فعال است که ضریب درگیر آن 0/4 تا 1/5باشد، در نتیجه میتوان گفت با توجه به این که مقادیر ضرایب درگیری کتاب محاسبه و در نهایت از آنجایی که ضریب درگیری متون ، تصاویر و فعالیتها بر اساس روش ویلیام رومی در حد مطلوب نبوده، لذا محتوای کتاب حاضر مناسب نمی باشد و شایسته است برنامه ریزان درسی و مؤلفان کتاب درسی جغرافیای پایه دوازدهم در طراحی و تدوین آن دقت بیشتری نموده و با تنظیم محتوای برنامه درسی بهتر بر میزان مشارکت دانش آموزان در فرآیند یادگیری تأکید بیشتری صورت گیرد. |
کلیدواژه ها |
تحلیل محتوا، ویلیام رومی،جغرافیای پایه دوازدهم، ضریب درگیری |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |