تحلیل محتوای کتاب جغرافیا پایه دوازدهم بر اساس روش ویلیام رومی
کد مقاله : 1173-GHCONF5
نویسندگان
ابراهیم امیری *، محمد معتمدی راد، هادی ترکانلو، علیرضا بهشتی، متین بهادرلو
دانشگاه فرهنگیان امام محمد باقر بجنورد
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان درگیری فعال یادگیران با محتوای کتاب جغرافیای پایه دوازدهم صورت گرفته است.روش پژوهش،تحلیل محتوا است که بر اساس تکنیک ویلیام رومی و بر اساس ضریب درگیری ذهنی دانش آموزان در سه مولفه اصلی متن،تصاویر،پرسش ها و فعالیت های درون و پایان دروس انجام پذیرفت.همچنین میزان فعال بودن کتاب درسی نیز مورد بررسی قرار گرفت، که در این بخش متن از ضریب درگیری 0.058 و تصاویراز ضریب درگیری 0/118 و پرسش ها و فعالیت ها نیز از ضریب درگیری 9 برخوردارند. با توجه به نظر ویلیام رومی زمانی یک کتاب درسی فعال است که ضریب درگیر آن 0/4 تا 1/5باشد، در نتیجه میتوان گفت با توجه به این که مقادیر ضرایب درگیری کتاب محاسبه و در نهایت از آنجایی که ضریب درگیری متون ، تصاویر و فعالیتها بر اساس روش ویلیام رومی در حد مطلوب نبوده، لذا محتوای کتاب حاضر مناسب نمی باشد و شایسته است برنامه ریزان درسی و مؤلفان کتاب درسی جغرافیای پایه دوازدهم در طراحی و تدوین آن دقت بیشتری نموده و با تنظیم محتوای برنامه درسی بهتر بر میزان مشارکت دانش آموزان در فرآیند یادگیری تأکید بیشتری صورت گیرد.
کلیدواژه ها
تحلیل محتوا، ویلیام رومی،جغرافیای پایه دوازدهم، ضریب درگیری
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر