بررسی تأثیر اصول اولیه مریل بر آموزش جغرافیا؛ بهبود کیفیت یادگیری و یادداری |
کد مقاله : 1168-GHCONF5 |
نویسندگان |
سیما رسولی *1، نرگس احمدی2، شیما شاهگلدی3، فاطمه ساکی4 1دانشجو کارشناسی پردیس امیرکبیر البرز 2دانشجوی کارشناسی ، پردیس امیرکبیر البرز 3دانشجوی کارشناسی ،پردیس امیرکبیر البرز 4استادیار گروه مطالعات اجتماعی و جغرافیای دانشگاه فرهنگیان البرز |
چکیده مقاله |
مریل در انتقاد به روشهای سخنرانی در تدریس اعلام کرد که صرف انتقال اطلاعات یادگیری و آموزش نیست؛ بلکه آموزش و یادگیری اصولی دارد که زیربنای آموزش مؤثر است و به اصول اولیه آموزش مریل معروف شده است. پژوهش حاضر تأثیر استفاده از طراحی آموزشی مبتنی بر اصول اولیه آموزش مریل بر میزان یادگیری و یادداری درس نهم جغرافیا پایه دهم را بررسی کرد. این پژوهش با استفاده از روش شبهآزمایشی و طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل انجام شد. فرضیۀ پژوهش این بود که طراحی آموزشی مبتنی بر اصول اولیه آموزش مریل بر میزان یادگیری و یادداری دانشآموزان پایه دهم متوسطه در درس نهم جغرافیا مؤثر است. یافتههای پژوهش با استفاده از نرمافزار SPSS و روش تحلیل کوواریانس بررسی شد. نتایج نشان داد که بین میزان یادگیری و یادداری گروه آزمایش و کنترل در درس نهم جغرافیا پایه دهم تفاوت معناداری وجود دارد. بهعلاوه، گروه آزمایش که با روش مریل آموزشدیده بودند، از یادگیری و یادداری بهتری بهرهمند شدند؛ بنابراین، با استفاده از اصول اولیه آموزش مریل، میتوان میزان یادگیری و یادداری دانشآموزان را بهبود بخشید و نتایج تحصیلی بهتری را برای آنها رقم زد. این پژوهش نشاندهنده اهمیت استفاده از روشهای آموزشی نوین و مؤثر در بهبود کیفیت یادگیری دانشآموزان است. |
کلیدواژه ها |
اصول اولیه مریل، آموزش جغرافیا، بهبود کیفیت یادگیری و یادداری |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه شفاهی |