جستاری بر کاربرد هوش مصنوعی در آموزش جغرافیا
کد مقاله : 1166-GHCONF5
نویسندگان
رباب رحمتی *، محمد سینا یگانه، محمد جواد تقی زاده
دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، البرز، ایران
چکیده مقاله
امروزه هوش مصنوعی به عنوان یکی از ابزارهای نوین آموزشی کاربرد فراوانی در فرایند یاددهی- یادگیری دارد و یکی از جذاب‌ترین حوزه‌های هوش مصنوعی در آموزش جغرافیا است. لذا این پژوهش با هدف بررسی مقالات منتشرشده درباره کاربرد هوش مصنوعی در آموزش درس جغرافیا است که به شیوه مروری انجام شده است. مقالات منتشر شده در پایگاه‌های گوگل اسکولار، مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی(SID)، نورمگز و با استفاده از کلیدواژه‌های: « هوش مصنوعی در آموزش »، « هوش مصنوعی و آموزش جغرافیا »، « هوش مصنوعی و درس جغرافیا » مورد جست‌وجو قرار گرفتند. تمامی مقالات منتشر شده فارسی از سال 1400 تا 1403 و مقالات انگلیسی سال 2022تا 2024 مورد بررسی و مورد تحلیل قرار گرفتند که پس از غربالگری 11عنوان انتخاب و تحلیل شدند. یافته‌های پژوهش نشان داد که هوش مصنوعی در زمینه‌های، شخصی‌سازی آموزش بر اساس نیازهای فردی دانش‌آموزان، افزایش تعامل و ارتباط معلمان و دانش‌آموزان، ارتقای درک عمیق‌تر مفاهیم جغرافیایی، بهبود عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان، امکان ارزیابی و بازخورد دقیق‌تر از عملکرد دانش‌آموزان، کاهش هزینه‌ها و زمان، بهبود نتایج یادگیری و تعامل انسان و ماشین در یادگیری اثر بخش بوده است. درنتیجه استفاده از هوش مصنوعی در آموزش جغرافیا، می تواند موجب جذابیت بیشتر درس جغرافیا و یادگیری بهتر فراگیران شود.
کلیدواژه ها
هوش مصنوعی، آموزش، جغرافیا
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر