تحلیل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پایه هفتم بخش جغرافیا براساس مدل ویلیام رومی
کد مقاله : 1163-GHCONF5
نویسندگان
محمد معتمدی راد *1، ابراهیم امیری2، محمدطاها اصغری1، علی ملایی1، هادی ترکانلو3
1گروه آموزش جغرافیا، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
2گروه آموزش جغرافیا، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
3کارشناس آموزش دانشگاه فرهنگیان پردیس امام محمد باقر(ع)، بجنورد، ایران.
چکیده مقاله
هدف تحقیق حاضر تحلیل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی بخش جغرافیا پایه هفتم بر پایه تکنیک ویلیام رومی می باشد. روش تحقیق، تحلیل محتوا بر اساس تکنیک ویلیام رومی است و جامعه آماری این پژوهش شامل(متن، تصاویر داخل متن، پرسش ها و فعالیت ها) کتاب مطالعات اجتماعی بخش جغرافیا پایه هفتم است. نوع پژوهش کیفی می باشد که با استفاده از داده های کمی به تجزیه و تحلیل محتوا می‌پردازد. در این فرآیند، محتوای کتاب درسی به سه بخش متن، تصاویر و سؤالات تقسیم شد و هر بخش به مقوله‌های مشخصی کدگذاری گردید. سپس، با استفاده از فرمول‌های شاخص درگیری تکنیک ویلیام رومی، داده‌های به‌دست‌آمده تحلیل و نتایج تفسیر شدند. این روش به تعیین میزان درگیری فعال دانش‌آموزان با محتوای آموزشی کمک می‌کند و نشان می‌دهد که آیا کتاب درسی به‌گونه‌ای طراحی شده است که یادگیرندگان را به تفکر و تحلیل ترغیب کند یا خیر. در این تحقیق، ابتدا میزان فراوانی مقوله های فعال، غیرفعال و خنثی متون، تصاویر و فعالیت های کتاب مذکور بر اساس روش ویلیام رومی محاسبه گردید. طبق محاسبات صورت گرفته، میزان ضریب درگیری متون عدد(0.073)، تصاویر، عدد(0.065) و فعالیت ها عدد(6.416) می ‌باشد. با توجه به ضرایب درگیری به دست آمده بر آن می ‌شویم که متون و فعالیت های کتاب مطالعات اجتماعی بخش جغرافیا پایه هفتم غیرفعال می ‌باشد و تصاویر کتاب مذکور بیش از حد فعال می ‌باشد و صرفاً به ارائه اطلاعات، بدون آنکه دانش آموز را به عمل فعالانه وا دارد می‌ پردازد.
کلیدواژه ها
ویلیام رومی، تحلیل محتوا، ضریب درگیری، مطالعات اجتماعی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر