بررسی نقش GIS در آموزش جغرافیا |
کد مقاله : 1160-GHCONF5 |
نویسندگان |
محمد معتمدی راد *1، ابراهیم امیری1، مائده اسماعیل تبارزواردهی2، سیده زهره عمادی2 1گروه آموزش جغرافیا، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. 2دانشجوی کارشناسی آموزش جغرافیا، دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی، پردیس امام جعفر صادق(ع)، بجنورد، ایران. |
چکیده مقاله |
با پیشرفت فناوری های نوین در جهان فنون جدیدی در حال تولید و ارائه به عرصه های مختلف آموزش و پرورش است که موجب تحول چشمگیری در فرایند یاددهی و یادگیری می شود . یکی از این فنون سامانه اطلاعات جغرافیایی Gis است که یک حوضه در حال توسعه سریع با پتانسیل گسترده برای آموزش جغرافیا می باشد. این فناوری که ریشه در جغرافیا دارد، ذهن های جوان را برای کشف دنیای اطرافشان برمی انگیزد. این سیستم به دلیل نقش شایانی که دارد حتی به کتاب های جغرافیای مدرسه راه یافته است؛ ولی متاسفانه به استفاده از این فناوری نوین جهت ارتقای آموزش دروس کمتر توجه شده است .هدف ما از این مقاله بررسی سامانه اطلاعات جغرافیایی، کاربردهای آن به ویژه در آموزش و آشنایی با مزایا و معایب استفاده از این سیستم در مدارس است .مقاله حاضر به صورت توصیفی و تحلیلی انجام شده که به شیوه کتابخانه ای و استنادی به تحریر در آمده است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد که استفاده از Gis در آموزش با ارائه اطلاعات بصر ، منحنی یادگیری اولیه را بالا میبرد و نقش Gis در جغرافیای مدارس شامل توسعه تفکر انتقادی، تحلیل، ترکیب و ارزیابی می شود و همچنین هوش مکانی و بین فردی دانش آموزان را تقویت می کند . |
کلیدواژه ها |
کلمات کلیدی: GIS، آموزش جغرافیا، فناوری های نوین، معلم، دانش آموزان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |