(راهبرد های تدریس موثر در آموزش جغرافیا)
کد مقاله : 1157-GHCONF5
نویسندگان
ابراهیم امیری *1، محمد معتمدی راد2، محمدقاسم سلمانی3، امیرحسین فدائی باشی4
1نویسنده مسئول،گروه آموزش جغرافیا، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
2گروه آموزش جغرافیا، دانشگاه فرهنگیان، تهران،ایران.
3دانشجوی کارشناسی آموزش جغرافیا، دانشگاه فرهنگیان، پردیس امام محمد باقر(ع)، بجنورد، ایران
4دانشجوی کارشناسی آموزش جغرافیا، دانشگاه فرهنگیان، پردیس امام محمد باقر (ع)، بجنورد،ایران
چکیده مقاله
با توجه به پیشرفت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، روش‌های تدریس جدیدی شکل گرفته‌اند که به معلمان این امکان را می‌دهند تا در ارتقای سطح تحصیلی دانش‌آموزان تأثیرگذار باشند. یکی از اهداف اصلی آموزش جغرافیا، تقویت تفکر خلاق است که این امر نیازمند استفاده از روش‌های تدریس متنوع می‌باشد. چون جغرافیا درسی است که با شیوه‌های خاص خود تدریس می‌شود، این مقاله به بررسی راهبردهای مؤثر در تدریس جغرافیا در ایران و برخی کشورهای دیگر پرداخته است. این مقاله، یک مطالعه مروری از نوع سنتی و با هدف توسعه‌ای است که بر اساس اهمیت تحقیقات در حوزه راهبردهای تدریس مؤثر در آموزش جغرافیا انجام شده است. در این پژوهش، مطالعات مرتبط از پایگاه‌های اطلاعاتی مختلف بررسی شده است. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که روش‌های تدریس مؤثر در آموزش جغرافیا، به جلب علاقه دانش‌آموزان به این درس کمک می‌کند. از جمله این روش‌ها می‌توان به تدریس میدانی، آموزش‌های چندرسانه‌ای، روش‌های مشارکتی و استفاده از وسایل کمک‌آموزشی اشاره کرد. بنابراین، انتظار می‌رود که معلمان با به‌کارگیری این روش‌ها، آموزش جغرافیا را برای دانش‌آموزان جذاب‌تر کرده و جو کلاس را از حالت یکنواخت و کسل‌کننده خارج کنند.
کلیدواژه ها
جغرافیا، راهبرد، تفکر خلاق، چندرسانه ای، روش مشارکتی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر