ارزیابی تأثیر کتاب جغرافیای دوازدهم بر آگاهی و رفتارهای محیط زیستی دانش آموزان. |
کد مقاله : 1154-GHCONF5 (R1) |
نویسندگان |
نرگس احمدی *1، سیما رسولی1، شیما شاهگلدی1، هادی دشتی2 1دانشگاه فرهنگیان 2آموزش و پرورش |
چکیده مقاله |
قریب بسیاری از مسائل زیست محیطی نتیجه ی عدم آگاهی انسان ها نسبت به رفتار های محیط زیستی است. پژوهش حاضر در زمینه ی ارزیابی تأثیر کتاب جغرافیای (3) بر آگاهی بخشی و رفتار های محیط زیستی دانش آموزان گردآوری شده است. هدف این تحقیق بررسی این موضوع است که تا چه حد آموزش جغرافیا و کتاب های درسی به ویژه جغرافیای دوازدهم به افزایش آگاهی دانش آموزان در رابطه با رفتار ها و حفاظت محیط زیست کمک می کنند.هدف دیگر بررسی رابطه جغرافیا و محیط زیست است. روش این تحقیق به صورت تحلیلی_توصیفی است و اطلاعات مورد نیاز از طریق مطالعه ی کتابخانه ای و همچنین از مطالعات اسنادی برای استخراج مقالات چاپی و الکترونیکی داخلی و خارجی استفاده شده و تمامی مدارک مربوطه گرد آوری شده است. در این تحقیق به بررسی کتاب جغرافیای دوازدهم پرداخته شده است. بر همین اساس متون تمام فصل های این کتاب را بر اساس شاخص حفاظت از محیط زیست دسته بندی کرده ایم و به شمارش آنها پرداخته ایم. مؤلفه های این شاخص ها: دانش و آگاهی بخشی،مسئولیت پذیری علاقه مندی و مشارکت در حفاظت از محیط زیست است. این تحقیق نشان می دهد که میزان تاثیر گذاری هر فصل بر آگاهی و رفتار های محیط زیستی متفاوت است. بنابراین به رتبه بندی هر فصل پرداختیم و نقاط قوت و ضعف هر فصل را از همدیگر تفکیک کردیم. طبق این دسته بندی فصل دوم کتاب جغرافیای (3) تاثیر گذاری بیشتری بر رفتار زیست محیطی دانش آموزان داشته است. |
کلیدواژه ها |
محیط زیست، رفتار محیط زیستی ،آگاهی محیط زیست ،آموزش جغرافیا |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |