بررسی نقش رسانه‌های نوظهور در آموزش جغرافیا با تأکید بر هوش مصنوعی
کد مقاله : 1150-GHCONF5
نویسندگان
مریم یوسفی مقدم1، محمد معتمدی‌راد *2، ابراهیم امیری3، ریحانه عابدی4
1دانشجو
2گروه آموزش جغرافیا، دانشگاه فرهنگیان،تهران، ایران
3گروه آموزش جغرافیا، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
4دانشجوی کارشناسی آموزش جغرافیا
چکیده مقاله
امروزه نقش رسانه‌های نوظهور در آموزش جغرافیا به شکلی کارآمد برای فراگیران غیرقابل‌انکار است. باتوجه‌به اهمیت این موضوع در این مقاله به بررسی نقش رسانه‌های نوظهور و به‌ویژه هوش مصنوعی در آموزش جغرافیا پرداخته شده است. این مقاله به روش توصیفی - تحلیلی نگارش شده و ابزار گردآوری اطلاعات اسنادی و کتابخانه‌ای است. هدف از ارائه این مقاله آشنایی با رسانه‌های نوظهور در حیطه‌ آموزش جغرافیا و بیان چگونگی به‌کارگیری از این رسانه‌های نوظهور و به‌ویژه هوش مصنوعی در حوزه آموزش جغرافیا و همچنین ذکر نکات مثبت و منفی و چالش‌های این مهم است باتوجه‌به اینکه درصد به‌کارگیری هوش مصنوعی در فعالیت‌‌های آموزش پایین بوده و نیاز به گسترش بیشتر آگاهی درمورد امکان استفاده از برنامه‌های کاربردی در آموزش وجود دارد. به‌طورکلی در این مقاله سعی شده با بررسی پژوهش‌ها و تجربیات صاحب‌نظران این مسئله اساسی بتوانیم دیدگاهی صحیح از این موضوع ارائه داده و به جنبه‌های مختلف و نظریات گوناگون در این زمینه بپردازیم. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر در حوزه آموزش به فناوری‌های مختلف و مخصوصا هوش مصنوعی توجه بسیای شده است. به‌کارگیری هوش مصنوعی در آموزش جغرافیا علاوه بر مزایا و فرصت‌هایی که دراختیار برنامه‌ریزان، معلمان و دانش‌آموزان قرار می‌دهد، چالش‌هایی دارد که باید به فرصت‌ها و چالش‌ها توامان توجه کرد تا برنامه‌ریزی و استفاده از هوش مصنوعی به بهترین شکل صورت پذیرد. درنهایت توصیه می‌شود تولید محتوا به‌وسیله هوش مصنوعی انجام شود، بومی‌سازی زیرساخت‌ها به‌صورت کارآمد در دستور کار قرار گیرد و فضای آموزشی متناسب بافرهنگ جامعه به‌صورت ایرانی - اسلامی فراهم شود.
کلیدواژه ها
آموزش جغرافیا، رسانه‌های نوظهور، هوش مصنوعی، فناوری، کارآمد
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر