بررسی نقش رسانههای نوظهور در آموزش جغرافیا با تأکید بر هوش مصنوعی |
کد مقاله : 1150-GHCONF5 |
نویسندگان |
مریم یوسفی مقدم1، محمد معتمدیراد *2، ابراهیم امیری3، ریحانه عابدی4 1دانشجو 2گروه آموزش جغرافیا، دانشگاه فرهنگیان،تهران، ایران 3گروه آموزش جغرافیا، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران 4دانشجوی کارشناسی آموزش جغرافیا |
چکیده مقاله |
امروزه نقش رسانههای نوظهور در آموزش جغرافیا به شکلی کارآمد برای فراگیران غیرقابلانکار است. باتوجهبه اهمیت این موضوع در این مقاله به بررسی نقش رسانههای نوظهور و بهویژه هوش مصنوعی در آموزش جغرافیا پرداخته شده است. این مقاله به روش توصیفی - تحلیلی نگارش شده و ابزار گردآوری اطلاعات اسنادی و کتابخانهای است. هدف از ارائه این مقاله آشنایی با رسانههای نوظهور در حیطه آموزش جغرافیا و بیان چگونگی بهکارگیری از این رسانههای نوظهور و بهویژه هوش مصنوعی در حوزه آموزش جغرافیا و همچنین ذکر نکات مثبت و منفی و چالشهای این مهم است باتوجهبه اینکه درصد بهکارگیری هوش مصنوعی در فعالیتهای آموزش پایین بوده و نیاز به گسترش بیشتر آگاهی درمورد امکان استفاده از برنامههای کاربردی در آموزش وجود دارد. بهطورکلی در این مقاله سعی شده با بررسی پژوهشها و تجربیات صاحبنظران این مسئله اساسی بتوانیم دیدگاهی صحیح از این موضوع ارائه داده و به جنبههای مختلف و نظریات گوناگون در این زمینه بپردازیم. نتایج پژوهش نشان میدهد که در سالهای اخیر در حوزه آموزش به فناوریهای مختلف و مخصوصا هوش مصنوعی توجه بسیای شده است. بهکارگیری هوش مصنوعی در آموزش جغرافیا علاوه بر مزایا و فرصتهایی که دراختیار برنامهریزان، معلمان و دانشآموزان قرار میدهد، چالشهایی دارد که باید به فرصتها و چالشها توامان توجه کرد تا برنامهریزی و استفاده از هوش مصنوعی به بهترین شکل صورت پذیرد. درنهایت توصیه میشود تولید محتوا بهوسیله هوش مصنوعی انجام شود، بومیسازی زیرساختها بهصورت کارآمد در دستور کار قرار گیرد و فضای آموزشی متناسب بافرهنگ جامعه بهصورت ایرانی - اسلامی فراهم شود. |
کلیدواژه ها |
آموزش جغرافیا، رسانههای نوظهور، هوش مصنوعی، فناوری، کارآمد |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |