نقش آموزش و پرورش ، خانواده و مدرسه در آموزش جغرافیا متوسطه اول تحصیلی در مدارس ایران
کد مقاله : 1149-GHCONF5 (R1)
نویسندگان
محمد مرادپور *1، سیامک ضیایی2، ولی اله نظری3، کیانوش احمد آبادی2
1آموزش و پرورش
2دانشجو معلم
3دانشیار دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
این پژوهش وضعیت تدریس آموزش جغرافیا در مقطع متوسطه اول در مدارس ایران را بررسی میکند . آموزش جغرافیا یکی از مهمترین بخش های سیستم آموزشی است که هدف آن پرورش دانش آموزانی آگاه ، توانمند و مسئول در زمینه شناخت محیط ، نحوه تعامل انسان با طبیعت و درک ارتباطات بین المللی است . تعامل مثبت و هماهنگ خانواده ، مدرسه و آموزش و پرورش در آموزش جغرافیا در مقطع متوسطه اول موجب تقویت آگاهی جغرافیایی دانش آموزان و ارتقای توانمندی های تحلیلی آنان خواهد شد . پس به طور کلی تدریس جغرافیا در مقطع متوسطه اول نه تنها به توسعه دانش عملی در این حوزه کمک میکند بلکه باعث میشود دانش آموزان نگرش های مسئولانه تری نسبت به محیط زیست و جوامع بشری پیدا کنند . آموزش جغرافیا در مقطع متوسطه اول به عنوان یکی از دروس پایه ای و کلیدی باید به گونه ای طراحی شود که دانش آموزان علاوه بر یادگیری مفاهیم نظری ، مهارتهای عملی مانند نقشه خوانی ، استفاده از فناوری های جغرافیایی و تحلیل داده های جغرافیایی را نیز کسب کنند و باید به گونه ای باشد که توانایی دانش آموزان در درک مسائل اجتماعی ، اقتصادی و زیست محیطی را ارتقا دهند . اهمیت آموزش جغرافیا برای شهروندان جهانی آینده ، با جمعیت ها و برنامه های درسی متنوع بین المللی ، موقعیت خوبی برای توسعه شایستگی های لازم برای توسعه درک بین فرهنگی دارد ؛
کلیدواژه ها
آموزش جغرافیا ، مدرسه ، خانواده ، آموزش و پرورش ، آگاهی جغرافیایی ، مهارت جغرافیایی و ...
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر