ارزیابی تکنیک‌های نوآورانه تدریس درس جغرافیا برای دانش‌آموزان پایه یازدهم انسانی
کد مقاله : 1146-GHCONF5
نویسندگان
مهدی اسدی *1، فاطمه شهیدی2
1استادیار، گروه آموزش جغرافیا، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران
2دانشجوی کارشناسی، گروه آموزش جغرافیا، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران.
چکیده مقاله
این مقاله به بررسی تکنیک‌های نوآورانه تدریس درس جغرافیا برای دانش‌آموزان پایه یازدهم رشته انسانی می‌پردازد. با توجه به تحولات سریع در فناوری و نیاز به روش‌های آموزشی مؤثر، این مطالعه بر استفاده از رویکردهای خلاقانه و فناورانه در آموزش جغرافیا تمرکز دارد. روش‌هایی همچون بحث گروهی، پرسش و پاسخ، آموزش انفرادی، روش گردش علمی، روش ایفای نقش، روش اکتشاف (IBL) و روش مبتنی بر کاوش (5E) در فرآیند یادگیری مورد بررسی قرار گرفته‌اند. این تکنیک‌ها نه‌تنها به افزایش تعامل دانش‌آموزان با مفاهیم جغرافیایی کمک می‌کنند، بلکه درک عمیق‌تری از مسائل محیطی، اجتماعی و اقتصادی را فراهم می‌آورند. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که به‌کارگیری این روش‌های نوآورانه می‌تواند به بهبود کیفیت آموزش جغرافیا و افزایش علاقه‌مندی دانش‌آموزان به این درس منجر شود. همچنین در بررسی درس به درس کتاب یازدهم انسانی مشخص گردید که روش ایفای نقش به‌عنوان یک روش فعال و تعاملی بیشترین کاربرد را می‌تواند در تدریس و برنامه‌ریزی درسی کتاب حاضر داشته باشد. این مقاله با ارائه راهکارهای عملی، چارچوبی برای برنامه‌ریزی درسی کارآمدتر در آموزش جغرافیا پیشنهاد می‌دهد که می‌تواند به‌عنوان الگویی برای معلمان و برنامه‌ریزان درسی مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژه ها
آموزش جغرافیا، پایه یازدهم انسانی، تدریس فعال و نوین، معلم.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی