آیندهپژوهی در آموزش جغرافیا (روندها، چالشها و فرصتها) |
کد مقاله : 1142-GHCONF5 |
نویسندگان |
اسماعیل نجفی *1، کبری نجفی2 1استادیار گروه جغرافیای دانشکده علوم زمین، دانشگاه دامغان 2کارشناس ارشد جامعهشناسی دانشگاه یزد و دبیر علوماجتماعی آموزش و پرورش شهر ری تهران |
چکیده مقاله |
آیندهپژوهی در آموزش جغرافیا به تحلیل روندهای نوین، موانع پیشِ رو و فرصتهای بالقوه در این حوزه میپردازد تا نظامهای آموزشی را با نیازهای آینده همسو کند. از مهمترین روندها میتوان به بهرهگیری از فناوریهای پیشرفته مانند واقعیت مجازی (VR)، واقعیت افزوده (AR) و سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) اشاره کرد که یادگیری تجربی و تعاملی را تقویت میکنند. همچنین، آموزش پروژه محور و توجه ویژه به مسائل محیطی مانند تغییرات اقلیمی از دیگر جهتگیریهای کلیدی هستند. با این حال، چالشهایی نظیر کمبود امکانات مالی و فنی، مقاومت در برابر نوآوری و ناهماهنگی مهارتهای آموزشدیده با نیازهای بازار کار، توسعه این حوزه را محدود میسازند. از سوی دیگر، فرصتهایی مانند پیشرفت فناوریهای آموزشی، گسترش همکاریهای فراملی، و افزایش حساسیت نسبت به بحرانهای زیستمحیطی میتوانند به ارتقای کیفیت آموزش جغرافیا بینجامند. این پژوهش با رویکردی توصیفی – تحلیلی و با استفده از منابع کتابخانهای، با شناسایی این عوامل، راهکارهایی برای ایجاد نظام آموزشی پایدار و کارآمد ارائه میدهد. |
کلیدواژه ها |
آیندهپژوهی، آموزش جغرافیا، واقعیت مجازی، واقعیت افزوده، سیستم اطلاعات جغرافیایی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |