استفاده ازهوش مصنوعی مبتنی براخلاق در آموزش جغرافیا
کد مقاله : 1140-GHCONF5
نویسندگان
جواد حاجی علیزاده *1، علی ابراهیم پور2، صالح اصغری3
1عضوهئیت علمی گروه جغرافیا
2دانشجوی دانشگاه فرهنگیان
3مدرس دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
استفاده غیراخلاقی از فناوری هوش مصنوعی ازجهت تقلب های آموزشی وپژوهشی وکلاهبرداری های علمی،موسسات آموزشی وپژوهشی را باچالش های اساسی روبه رو کرده است که درکنار مزایا ومحاسنی که این فناوری دارد ،استفاده ازآن باشک وتردید مواجه شده است.این پژوهش درباره چگونگی استفاده از هوش مصنوعی درآموزش جغرافیا بحث می کند وباتاکید بر روی درک این چالش ها (اخلاق حرفه ای)درپژوهش وآموزش می باشدوبه فرصت هایی که هوش مصنوعی ایجاد می کندتاکید می نماید.روش تحقیق به کارگرفته شده ازنوع توصیفی-تحلیلی است وماهیت آن بنیادی-توسعه ای می باشد.همچنین از مطالعات کتابخانه ای بهره برده است.یافته ها ونتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد توسعه آگاهی های حقوقی ومهارتی معلمان،پژوهشگران ودانش آموزان درنحوه استفاده از آن والبته آموزش این گروه درکنار نظارت های حاکمیتی می تواندازآسیب های آن بکاهد.فلذا با مجهز شدن به این آگاهی های ذکر شده،هوش مصنوعی به عنوان دستیاری امین وتوانمند،معلمان را درامر آموزش های نظری،مهارتی وتجزیه وتحلیل های لازم یاری می رساند.ونتیجه نهایی اینکه هوش مصنوعی می تواند درکنار معلمان ومکمل آنها مورد استفاده قرار کیرد نه به عنوان جایگزین آنها.چرا که جایپزین کردن معلمان باماشین ها غیرعملی وغیر مطلوب می باشد.
کلیدواژه ها
هوش مصنوعی، اخلاق ،آموزش ،جغرافیا
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی