دانش مرز در جغرفیا ، الهام بخش آموزش پداگوژیک مرزی Border knowledge in geography, inspiration for border pedagogical education
کد مقاله : 1138-GHCONF5 (R1)
نویسندگان
گلناز بخشی *1، رضا محمدی2
1عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان. پردیس شهید چمران
2مدرس بازنشسته دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید مفتح شهرری
چکیده مقاله
مفهوم فیزیکی مرز را می‌توان از سطح خاک و سرزمین های همجوار به سطح متافیزیک و داده‌های شناختی ارتقاء داد.آیا چنین بازتابی به معنای پیشروی بیشتر در آهنگ فضا- زمان نیست؟ محدودیت فضاهای قابل تعریف، لزوماً حامل پیام محدودیت برای آموزش و معرفت نیست. آموزش خلاق به تخیلی دامن می زندکه از سطح تحلیل یا وضعیت تثبیت شده به فراسوی مرزهای روتین و شرطی شده قدم می‌گذارد و افقی جدید را می‌گشاید. این مقاله برای اولین بار در ایران، مفهوم مرز را به اعتبار نقش هنرِ آموزش با کیفیتی تازه پیوند زده تا بازتاب‌های تصویری این اعتبار را در درون دانش پداگوژیک و آموزش مرزی در معرض دید قرار دهد. طرح این سؤال که فهم عمیق همسویی مرز با جغرافیا چگونه می‌تواند در آموزش اثر بخش مؤثر افتد؛ به معنای بسط نگرش و مفاهیم جغرافیایی در حوزۀ شناخت شناسی و اپیستمولوژی، از یک طرف و از سوی دیگر شناخت جدید اثرات پویایی مفهوم جغرافیایی مرز در روند سیال آموزش است. روند هنر آموزش در درون دیالکتیک داده‌های عینی و معانی ذهنی، این مقاله را به نگرش میان رشته ای سوق داده و نویسندگان تلاش نموده اند دانش رشته ای و تجربه حرفه ای خود را در زمینه جغرافیا، روانشناسی و علوم تربیتی به یکدیگر نزدیک گردانند تا حتی المقدور، سنتز هدفمندی را برای یک پژوهش بنیادی به نتیجه برسانند. توجه مداوم در سطوح فکری ماکرو- میکرو و قیاس و استقراء حساسیت لازم را برای جستجوی منابع متقن مورد استفاده دراین مقاله همراه داشته است.
کلیدواژه ها
آموزش پداگوژیک، آموزش مرزی ، جغرافیا ، فضا-زمان ، مرز
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی