بررسی تطبیقی آموزش جغرافیا در کشور های ایران، استرالیا و آمریکا |
کد مقاله : 1136-GHCONF5 |
نویسندگان |
محمد معتمدی راد *1، ابراهیم امیری1، یونس رستمی2، یاشار امانی2، اسحاق گرگانلی دوجی2 1گروه آموزش جغرافیا، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. 2دانشجوی کارشناسی رشته آموزش جغرافیا دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی، پردیس امام محمد باقر(ع). |
چکیده مقاله |
در این پژوهش ما سعی کردیم که در قدم نخست به آموزش کلی جغرافیا بپردازیم و در مرحله بعد به نحوه آموزش آن در کشورهای مختلف از جمله: ایران، استرالیا و آمریکا پرداختیم. آموزش جغرافیا با انتخاب دانش، مهارتها و نگرشهای جغرافیایی، به دانشآموزان کمک میکند تا تعاملات بین انسان، محیط و جامعه را در سطح جهانی درک کنند و به سواد جغرافیایی دست یابند. هدف اصلی این آموزش، ارائه اطلاعات و حقایقی درباره جهان است. این آموزش به شناخت مفاهیمی مانند موقعیت مکانی، وابستگیهای مکانی، جابجایی بین مکانها و مناطق جغرافیایی میپردازد. علاوه بر این، ارزیابی ارزشها و نگرشهای محیطی، پرورش قوای عقلانی و افزایش مهارتهای ذهنی نیز از اهداف مهم آموزش جغرافیا به شمار میروند.آموزش جغرافیا در ایران، آمریکا و استرالیا موضوعات متفاوتی دارد اما هدف مشترک تربیتی آن در رابطه با محیط زیست و مسائل جهانی است. چالشهای متعددی از منابع آموزشی پیشرفته در ایران و مفاهیم پیچیده در هر سه کشور وجود دارد با این حال، بهبود روشهای آموزشی و بهرهگیری از فناوری می تواند کیفیت آموزش جغرافیا را در هر سه کشور ارتقا بخشد. در کل سیستم اموزشی هر سه کشور( ایران، آمریکا و استرالیا) در برنامه درسی خودشان به درس جغرافیا توجه شایانی کرده است و درس جغرافیا را مانند دروس دیگر در برنامه درسی دارای ارزش میدانند. |
کلیدواژه ها |
آموزش جغرافیا ، ناحیه جغرافیایی ، ایران ، آمریکا ، استرالیا. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |