بررسی تطبیقی آموزش جغرافیا در کشور های ایران، استرالیا و آمریکا
کد مقاله : 1136-GHCONF5
نویسندگان
محمد معتمدی راد *1، ابراهیم امیری1، یونس رستمی2، یاشار امانی2، اسحاق گرگانلی دوجی2
1گروه آموزش جغرافیا، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
2دانشجوی کارشناسی رشته آموزش جغرافیا دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی، پردیس امام محمد باقر(ع).
چکیده مقاله
در‌ ‌‌‌‌این پژوهش ما سعی کردیم که در قدم نخست به آموزش کلی جغرافیا بپردازیم و در مرحله بعد به نحوه آموزش آن در کشورها‌ی مختلف از جمله: ایران، استرالیا و آمریکا پرداختیم. آموزش جغرافیا با انتخاب دانش، مهارت‌ها و نگرش‌های جغرافیایی، به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا تعاملات بین انسان، محیط و جامعه را در سطح جهانی درک کنند و به سواد جغرافیایی دست یابند. هدف اصلی این آموزش، ارائه اطلاعات و حقایقی درباره جهان است. این آموزش به شناخت مفاهیمی مانند موقعیت مکانی، وابستگی‌های مکانی، جابجایی بین مکان‌ها و مناطق جغرافیایی می‌پردازد. علاوه بر این، ارزیابی ارزش‌ها و نگرش‌های محیطی، پرورش قوای عقلانی و افزایش مهارت‌های ذهنی نیز از اهداف مهم آموزش جغرافیا به شمار می‌روند.آموزش جغرافیا در ایران، آمریکا و استرالیا موضوعات متفاوتی دارد اما هدف مشترک تربیتی آن در رابطه با محیط زیست و مسائل جهانی است. چالش‌های متعددی از منابع آموزشی پیشرفته در ایران و مفاهیم پیچیده در هر سه کشور وجود دارد با این حال، بهبود روش‌های آموزشی و بهره‌گیری از فناوری می تواند کیفیت آموزش جغرافیا را در هر سه کشور ارتقا بخشد. در کل سیستم اموزشی هر سه کشور( ایران، آمریکا و استرالیا) در برنامه درسی خودشان به درس جغرافیا توجه شایانی کرده است و درس جغرافیا را مانند دروس دیگر در برنامه درسی دارای ارزش می‌دانند.
کلیدواژه ها
آموزش جغرافیا ، ناحیه جغرافیایی ، ایران ، آمریکا ، استرالیا.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر