تأثیر بازی آموزشی بر میزان یادگیری درس جغرافیا(نمونه موردی مدارس استان قزوین)
کد مقاله : 1134-GHCONF5
نویسندگان
زهرا دلیری سوسفی *، ولی اله نظری، ساره سعیدی، اسما رجبی
دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
این پژوهش درباره تأثیر بازی آموزشی بر میزان یادگیری درس جغرافیا(نمونه موردی مدارس استان قزوین)است. امروزه آموزش‌وپرورش، نقطه توجه خود را از تدریس سنتی و معلم محور به یادگیری فعال و تدریس کاربردی برگشت داده است. این‌گونه نگرش، یادگیری را محور و پایه همه برنامه‌ها، سیاست‌ها و خط‌مشی‌های آموزشی قرار می‌دهد . برونداد اثربخشی روش تدریس معلمان جغرافیا به افزایش کیفیت آموزش و در پایان یادگیری بهتر می‌انجامد. هدف این پژوهش آن است که روش تدریس با بازی آموزشی را موردمطالعه قرار دهد تا معلمان دید تک‌بعدی نسبت به تدریس نداشته باشند و علاقه، انگیزه دانش‌آموز، میزان یادگیری، جذابیت کلاس درس و رغبت دانش‌آموز برای شرکت و تکامل در کلاس را مورد ارزیابی قرار دهند. روش انجام آن کیفی از گونه‌ی پدیدارشناسی است. راهبرد چیره بر انجام پژوهش، استقرایی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد استفاده از بازی آموزشی با توجه به نظر معلمان بسیار کاربردی است و بر میزان تعامل و مشارکت و یادگیری اثربخش جغرافیا می‌افزاید درنتیجه می‌توان به این باور رسید که آموزش جغرافیا به‌عنوان دانشی نظری – کاربردی با نگاهی به تدریس متعارف دیگر کارایی خود را دست داده است و روش تدریس آن باید با توجه به روحیات جوانان امروزی دگردیسی شود.
کلیدواژه ها
کلمات کلیدی: جغرافیا، بازی آموزشی، یادگیری
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی