بررسی میزان توجه به آموزش مسئله بحران آب، تبعات و راهکارهای مدیریت آن در کتب جغرافیای متوسطه دوم.
کد مقاله : 1132-GHCONF5 (R1)
نویسندگان
یاسمن حسینی *1، فاطمه افکاری قره بابا2، فاطمه حاتمی قزل احمد2
1دانشجوی آموزش جغرافیا، دانشگاه فرهنگیان( پردیس امیرکبیر البرز)
2دانشجوی آموزش جغرافیا، دانشگاه فرهنگیان پردیس امیرکبیر البرز
چکیده مقاله
امروزه بسیاری از کشورهای جهان با بحران‌های زیست‌ محیطی از جمله بحران کم‌ آبی دست‌به‌گریبان هستند؛ این مسئله در کشور ایران علاوه بر شرایط و موقعیت جغرافیایی، به دلیل ازدیاد جمعیت، گسترش فعالیت‌های صنعتی و عدم مدیریت تشدید یافته و اکنون به یکی از بزرگ‌ترین مسائل کشور تبدیل شده است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و با روش توصیفی_ تحلیلی سعی دارد تا با بررسی کتب درسی جغرافیا در متوسطه دوم میزان توجه به بحران کم‌ آبی و مسائل مربوط به آن را بازگو کند؛ در این پژوهش پس از بررسی های لازم به این نتایج دست یافتیم که علی‌رغم اهمیت این موضوع در سطح کشور و لزوم ایجاد اخلاق و روحیه صرفه‌‌جویی در دانش‌آموزان، در کتب جغرافیایی متوسطه دوم به آموزش مسائل زیست‌محیطی به خصوص بحران آب به طور عمیق پرداخته نشده است و تنها در بخشی از کتاب جغرافیای پایه دهم به‌صورت مستقیم و واضح به این مهم اشاره شده، دانش آموز را مخاطب خود قراره داده و احساس مسئولیت وی را مورد هدف قرار داده است؛ اما در پایه‌های یازدهم و دوازدهم، مطالبی که آورده شده عمدتاً با هدف اطلاع رسانی و انتقال دانش به دانش‌آموزان می باشد؛ این در حالی است که جغرافیا به‌عنوان یک علم کاربردی باید به‌گونه‌ای باشد که دانش‌آموزان بتوانند آموخته‌های خود را در زندگی واقعی تجربه کنند و بدان جامه عمل بپوشانند. از این رو بهتر است محتوای این کتب از حالت اطلاع رسانی و دانشی به سمت حل مسئله، رویکرد کاوش گرانه و نقادانه هدایت شود.
کلیدواژه ها
بحران کم آبی، آموزش، جغرافیا، محیط زیست
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر