بررسی میزان توجه به آموزش مسئله بحران آب، تبعات و راهکارهای مدیریت آن در کتب جغرافیای متوسطه دوم. |
کد مقاله : 1132-GHCONF5 (R1) |
نویسندگان |
یاسمن حسینی *1، فاطمه افکاری قره بابا2، فاطمه حاتمی قزل احمد2 1دانشجوی آموزش جغرافیا، دانشگاه فرهنگیان( پردیس امیرکبیر البرز) 2دانشجوی آموزش جغرافیا، دانشگاه فرهنگیان پردیس امیرکبیر البرز |
چکیده مقاله |
امروزه بسیاری از کشورهای جهان با بحرانهای زیست محیطی از جمله بحران کم آبی دستبهگریبان هستند؛ این مسئله در کشور ایران علاوه بر شرایط و موقعیت جغرافیایی، به دلیل ازدیاد جمعیت، گسترش فعالیتهای صنعتی و عدم مدیریت تشدید یافته و اکنون به یکی از بزرگترین مسائل کشور تبدیل شده است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و با روش توصیفی_ تحلیلی سعی دارد تا با بررسی کتب درسی جغرافیا در متوسطه دوم میزان توجه به بحران کم آبی و مسائل مربوط به آن را بازگو کند؛ در این پژوهش پس از بررسی های لازم به این نتایج دست یافتیم که علیرغم اهمیت این موضوع در سطح کشور و لزوم ایجاد اخلاق و روحیه صرفهجویی در دانشآموزان، در کتب جغرافیایی متوسطه دوم به آموزش مسائل زیستمحیطی به خصوص بحران آب به طور عمیق پرداخته نشده است و تنها در بخشی از کتاب جغرافیای پایه دهم بهصورت مستقیم و واضح به این مهم اشاره شده، دانش آموز را مخاطب خود قراره داده و احساس مسئولیت وی را مورد هدف قرار داده است؛ اما در پایههای یازدهم و دوازدهم، مطالبی که آورده شده عمدتاً با هدف اطلاع رسانی و انتقال دانش به دانشآموزان می باشد؛ این در حالی است که جغرافیا بهعنوان یک علم کاربردی باید بهگونهای باشد که دانشآموزان بتوانند آموختههای خود را در زندگی واقعی تجربه کنند و بدان جامه عمل بپوشانند. از این رو بهتر است محتوای این کتب از حالت اطلاع رسانی و دانشی به سمت حل مسئله، رویکرد کاوش گرانه و نقادانه هدایت شود. |
کلیدواژه ها |
بحران کم آبی، آموزش، جغرافیا، محیط زیست |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |