کاربرد هوش مصنوعی در آموزش جغرافیا |
کد مقاله : 1128-GHCONF5 |
نویسندگان |
محمد معتمدی راد *1، ابراهیم امیری2، آرمین عرب3، محمد حسین یعقوبی3، امیرمهدی جرکهء3 1نویسنده مسئول،گروه آموزش جغرافیا،دانشگاه فرهنگیان،تهران،ایران 2گروه آموزش جغرافیا، دانشگاه فرهنگیان ،تهران،ایران 3دانشجو کارشناسی آموزش جغرافیا،دانشگاه فرهنگیان،پردیس امام محمد باقر(ع)،بجنورد،ایران |
چکیده مقاله |
هوش مصنوعی (AI) در سالهای اخیر بهعنوان یک ابزار نوین در آموزش، توجه زیادی را جلب کرده است. این مقاله به بررسی کاربرد هوش مصنوعی در تدریس جغرافیا میپردازد و به چگونگی بهبود فرآیندهای یادگیری و تدریس در این حوزه با استفاده از فناوریهای پیشرفته AI میپردازد. هوش مصنوعی با ارائه ابزارهایی نظیر سیستمهای یادگیری شخصیسازیشده، شبیهسازیهای جغرافیایی و تحلیل دادههای مکانی، امکان درک بهتر مفاهیم جغرافیایی را برای دانشآموزان فراهم میآورد. این فناوری همچنین به معلمان این امکان را میدهد که بهطور مؤثرتر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان را پیگیری کرده و بازخوردهای آنی ارائه دهند. از سوی دیگر، هوش مصنوعی میتواند بهعنوان یک ابزار مکمل در کنار روشهای تدریس سنتی، آموزشهای فردیسازیشدهای را فراهم کند که موجب بهبود نتایج یادگیری و تعامل بیشتر دانشآموزان با محتوای جغرافیایی میشود. در مطالعه این مقاله، تلاش شده است تا با جمعآوری و تحلیل منابع معتبر موجود در زمینه هوش مصنوعی و آموزش جغرافیا، به بررسی تأثیرات و کاربردهای این فناوری در آموزش جغرافیا پرداخته شود. این مقاله با تحلیل کاربردهای مختلف هوش مصنوعی در جغرافیا، مزایا و چالشهای این فناوری در سیستمهای آموزشی را بررسی کرده و پیشنهادهایی برای استفاده بهینه از آن در آموزش جغرافیا ارائه میدهد. با مطالعه این مطلب پی خواهیم برد استفاده از فناوری هوش مصنوعی در آموزش جغرافیا میتواند؛ موجب ارتقای تواناییهای تحلیلی و شناختی دانش آموزان و افزایش تعامل آنها با محتواهای درسی شود اما در عین حال، چالشهایی همچون نیاز به زیرساختهای مناسب و آموزش معلمان نیز باید مورد توجه قرار گیرد. |
کلیدواژه ها |
هوش مصنوعی، آموزش جغرافیا، فناوری،دانش آموزان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |