تحلیل محتوای معنایی و کمی کتاب جغرافیای کاربردی پایه دوازدهم از دیدگاه دبیران جغرافیا
کد مقاله : 1127-GHCONF5
نویسندگان
علی شهدادی1، داود مهدوی *2، مرضیه رضانژاد3
1دانشیار دانشگاه جیرفت و موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی
2استادیار گروه آموزش جغرافیا، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
3دبیر آموزش و پرورش منطقه ۲ تهران
چکیده مقاله
تحلیل محتوای کتب درسی "جغرافیا" به عنوان یکی از دروس برنامه های آموزشی اهمیت بسزایی دارد. جغرافیا از جمله دروسی است که در نظام آموزشی اکثر کشورها و در مقاطع تحصیلی مختلف آموزش داده می شود؛ و یکى از دروسى که در آماده ساختن افراد براى زندگى در اجتماع مسئولیت ویژه و مهمى دارد، دانش جغرافیاست . این پژوهش باهدف بررسی و تحلیل محتوای کتاب جغرافیای ایران پایه دوازدهم انجام شده است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی و روش اصلی این تحقیق تحلیل محتوا می‌باشد که بر اساس طبقه‌بندی یانیس از نوع تحلیل محتوای معنایی و کمی است. جامعه آماری تحقیق دبیران جغرافیا در سراسر کشور می باشند که بطور هدفمند تعداد 52 نفر بعنوان نمونه انتخاب گردید یافته ها شان داد که بیش از نیمی از دبیران جغرافیا، میزان مفید و سودمند بودن مطالب کتاب برای دانش‌آموزان را زیاد و خیلی زیاد ارزیابی کرده اند با توجه به نتایج تحقیق لذا پیشنهاد می گردد بازنگری در انتخاب تصاویر و عکس‌های مناسب‌تر به لحاظ موضوعی و ابعاد تصویر، حجم دروس را کاهش داد، همچنین سلسه مراتب آموزش دروس رعایت شود و به ویژه به بحث ساده و روان بودن مطالب(به ویژه فهم درس تعیین ساعت جهانی برای دانش آموزان سخت است) توجه شود.. آمارها و نمودارها و حتی تصاویر برای درک بهتر مطالب نیازمند به روزرسانی می باشند.و در نهایت اینکه ساعت در نظر گرفته شده برای تدریس درس متناسب با حجم و محتوای مطالب نیست و باید اصلاح شود.
کلیدواژه ها
تحلیل محتوا، کتاب جغرافیای کاربردی، پایه دوازدهم
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی