تاثیر بازی و وسایل کمک آموزشی در آموزش جغرافیا مقطع ابتدایی |
کد مقاله : 1124-GHCONF5 (R1) |
نویسندگان |
نازنین زینب عظیم زاده1، محمد معتمدی راد *2، ابراهیم امیری2، مهشید اخلاقی رضاپور1، مبینا سادات عشقی1 1دانشجو 2گروه آموزش جغرافیا، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. |
چکیده مقاله |
وسایل کمک آموزشی ابزارهایی هستند که از طریق تکنیک ها و فناوری های مختلف، فرآیند یادگیری را برای دانش آموزان جذاب تر و آسان تر می سازند. این وسایل نه تنها به معلمان در افزایش اثربخشی تدریس کمک می کنند،بلکه به تثبیت یادگیری نیز یاری می رسانند. یکی از روش های موثر در تسهیل یادگیری، استفاده از بازی ها برای تدریس، به خصوص در مقطع ابتدایی است؛ زیرا این روش منجر به تقویت حافظه و مهارت های اجتماعی، تفکر خلاق و افزایش انگیزه می شود. در این راستا، مقاله ای به بررسی وضعیت تدریس جغرافیا در مدارس مقطع ابتدایی شهرستان بجستان در استان خراسان رضوی تحقیق به عمل آمده است. این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی انجام شده و ابزار گردآوری اطلاعات به دو روش اسنادی و میدانی بوده است. هدف از پژوهش در این مقاله، آموزش انواع شیوه های موثر تدریس جغرافیا به معلمان و ارتقای سطح یادگیری دانش آموزان بوده است. از تحلیل داده های مربوط به پرسشنامه نتایجی حاصل شده است که نشان می دهد استفاده از وسایل کمک آموزشی می تواند علاقه دانش آموزان به مباحث درس را افزایش دهد و کمک کند تا مطالب را بهتر به خاطر بسپارند. همچنین،بهبود نمرات دانش آموزان بعد از استفاده از این وسایل تا حدود ۷۰ درصد افزایش یافته است و معلمان باید قبل از تدریس با روش های علمی آشنا باشند تا بتوانند مفاهیم آموزشی را به سادگی به دانش آموزان منتقل کنند. |
کلیدواژه ها |
آموزش، آموزش ابتدایی، جغرافیا، بازی، وسایل کمک آموزشی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |