مروری بر کاربرد فناوری واقعیت افزوده در مباحث جغرافیا |
کد مقاله : 1121-GHCONF5 (R1) |
نویسندگان |
امیرحسین باقری وناشی *1، امیرمهدی بخشی سلیمی2 1دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان پردیس حکیم ابوالقاسم فردوسی استان البرز 2دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان پردیس حکیم ابوالقاسم فردوسی استان البرز |
چکیده مقاله |
فناوری واقعیت افزوده (AR) با فراهم کردن محیط تعاملی ، فرآیند یادگیری را برای فراگیران جذاب میکند. این فناوری به آن ها کمک میکند تا مفاهیم پیچیده را به صورت بصری و ملموس درک کنند و باعث یادگیری عمیقتر موضوعات میشود. لذا این پژوهش با هدف بررسی مقالات منتشر شده درباره واقعیت افزوده در آموزش جغرافیا، به شیوه مروری انجام شده است. مقالات در پایگاه گوگل اسکولار با استفاده از کلیدواژههای:ar, augmented, reality, geography مورد جستوجو قرار گرفتند. تمامی مقالات منتشر شده از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۵ مورد بررسی قرار گرفتند که پس از غربالگری ۱۷ عنوان انتخاب شد. یافتههای پژوهش نشان داد که کشور نیجریه با ۲۴٪ و کشورهای مالزی و یونان هر یک با ۱۲٪ به ترتیب بیشترین مقالات را دارا بودند و آموزش جغرافیا با استفاده از واقعیت افزوده باعث بهبود یادگیری و آسان شدن فرآیند آموزش می شود. علاوه بر آن، دیدگاه دانشآموزان، دانشجویان و همچنین مدرسان نسبت به استفاده از این اپلیکیشنها مثبت بوده است. همچنین یافته های پژوهش نشان داد که تمرکز اپلیکیشنهای مورد بررسی بر جغرافیای فیزیکی و زمینشناسی، جغرافیای انسانی و جمعیتشناسی، نقشهخوانی و کارتوگرافی، کشاورزی و محیط زیست، قاره شناسی و جغرافیای کشورها، نجوم و فضا، اقلیمشناسی جغرافیای آبوهوا، جغرافیایی تاریخی بوده است. با توجه به نتایج بدست آمده توسعه و بومیسازی اپلیکیشنهای واقعیت افزوده میتواند به بهبود یادگیری دانشآموزان کمک کند و همچنین پژوهشگران داخلی را قادر سازد تا تأثیر این اپلیکیشنها بر آموزش جغرافیا در ایران را مطالعه کنند. |
کلیدواژه ها |
واقعیت افزوده، آموزش جغرافیا، یادگیری |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |