روش ها و الگو های تدریس در آموزش جغرافیا |
کد مقاله : 1114-GHCONF5 |
نویسندگان |
نیکزاد ناییجی1، ابراهیم امیری *2، محمد معتمدی راد2، امیر گلیوری1، محمدرضا قوس قانی1 1دانشجوی کارشناسی رشته آموزش جغرافیا دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی، پردیس امام محمد باقر(ع) 2گروه آموزش جغرافیا، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
آموزش به عنوان فرآیند انتقال دانش، مهارتها، و ارزشها از نسلی به نسل دیگر، نقش حیاتی در توسعه فردی و اجتماعی ایفا میکند. این فرآیند میتواند در محیطهای مختلفی از جمله مدارس، دانشگاهها، و حتی خانوادهها رخ دهد و شامل روشها و تکنیکهای متنوعی است. آموزش جغرافیا به عنوان یکی از رشتههای مهم در نظام آموزشی، نیازمند روشها و الگو های تدریس گوناگون و کارآمد است که توانایی کمک به درک بهتر دانشآموزان از مفاهیم جغرافیایی را دارا باشند .و ما در این مقاله با توجه به موضوع الگو ها و روش های تدریس در آموزش جغرافیا به بررسی چهار روش کلیدی تدریس در آموزش جغرافیا پرداختهایم: روش پرسش و پاسخ، روش سخرانی، روش فناوری محور، روش بازدید علمی هر یک از این روش ها به شیوه ای بر یادگیری و درک مفاهیم جغرافیایی تأثیر میگذارند و می توانند زیر ساختی مناسب برای آسان سازی یادگیری فراهم آورند و باعث ایجاد افزایش انگیزه در دانش آموزان شود. هدف ما در این مقاله این است که روش های معرفی شده در مقالات و کتاب ها مورد بررسی قرار داده تا با استفاده از روش های تدریس مورد نظر، به معلمان و مدیران آموزشی چند روش مناسب تدریس برای آموزش جغرافیا را معرفی کنیم. در نتیجه به کارگیری روشها در تدریس، علاوه بر ارتقاء کیفیت یادگیری، میتواند به معلمان در مدیریت کلاس درس نیز کمک قابل ملاحظه ای نماید. بنابراین، این مقاله نهتنها به شناخت بهتر روشهای تدریس کمک میکند بلکه تأثیر آنها را در بهبود فرآیند یادگیری مورد بررسی قرار میدهد. |
کلیدواژه ها |
آموزش، الگو های تدریس، روش پرسش و پاسخ، روش سخرانی، روش بازدید علمی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |