آینده پژوهی عوامل موثر بر آموزش تغییر اقلیم در رشته جغرافیا |
کد مقاله : 1107-GHCONF5 |
نویسندگان |
فاطمه پرک *1، احمد روشنی2 1گروه آموزش جغرافیا، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران 2گروه شهرسازی، دانشکده هنر و معماری، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسالمی، تهران، ایران. |
چکیده مقاله |
این پژوهش با هدف تحلیل آیندهپژوهانه عوامل مؤثر بر آموزش تغییر اقلیم در رشته جغرافیا، با استفاده از نظرات 26 خبره و روشهای ترکیبی تحلیل محتوا و کدگذاری در نرمافزار MAXQDA و تحلیل ساختاری-تأثیرگذاری با نرمافزار میکمک انجام شده است. یافتهها نشان میدهند که سیستم آموزشی این حوزه از پایداری نسبی برخوردار است، اما برای مواجهه با چالشهای پیچیده محیطزیستی آینده، نیازمند بازتعریف راهبردی در سطوح سیاستگذاری، محتوا و روشهای اجرایی است. نیروهای پیشران در ربع شمال غربی (مانند سیاستگذاری کلان) به عنوان عوامل تأثیرگذار اصلی شناسایی شدند، در حالی که نیروهای جنوب غربی (مانند صلاحیت مدرسان و امکانات آموزشی) به عنوان پایههای پایداری سیستم مطرح هستند. متغیرهای استراتژیک مانند «سطح آموزشهای تخصصی» و «سازماندهی محتوای کتب درسی» نیازمند بازنگری و تقویت همزمان زیرساختها و منابع انسانی هستند. همچنین، متغیرهای هدف مانند «الگوهای آموزشی نوین» به تحولات سایر بخشها وابستهاند. این پژوهش پیشنهاد میکند که تقویت هماهنگی بین سطوح سیاستگذاری و اجرا، بازطراحی محتوای آموزشی با ادغام دانش بومی و جهانی، و توسعه برنامههای آموزشی مهارتمحور برای مدرسان، از جمله راهبردهای کلیدی برای نوسازی سیستم آموزشی تغییر اقلیم هستند. در نهایت، آینده این سیستم به تعاملی سازنده بین «سیاست»، «محتوا»، «روش» و «منابع انسانی» وابسته است تا بتواند بهعنوان بازوی قدرتمندی در مقابله با بحرانهای اقلیمی آینده عمل کند. |
کلیدواژه ها |
آینده پژوهی، آموزش، تغییر اقلیم، جغرافیا |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |