تاثیر روش تدریس جیگ‌ساو بر بهزیستی تحصیلی و اعتماد به نفس دانش‌آموزان متوسطه دوم در درس جغرافیا
کد مقاله : 1105-GHCONF5 (R1)
نویسندگان
مرتضی مرادی دولیسکانی *، علی منصف1، محمد اسکندری شرفی2، رقیه فرازنده3، مبینا علاء الدینی4، جمیله یوسفی5
1گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران.
2دانشجوی کارشناس ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش، دانشگاه خوارزمی، دبیر جغرافیا ناحیه 3 استان البرز
3دانشجوی کارشناس ارشد برنامه‌ریزی درسی، دانشگاه خوارزمی، کرج، ایران
4دانشجوی کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
5گروه آموزش تاریخ، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 14665-889 تهران، ایران
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر روش تدریس جیگ‌ساو بر بهزیستی تحصیلی و اعتماد به نفس دانش‌آموزان متوسطه دوم در درس جغرافیا انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان متوسطه دوم در ناحیه 4 شهر کرج در سال تحصیلی 1403-1402 بود. برای تعیین حجم نمونه ابتدا با استفاده روش نمونه‌گیری خوشه‌ای دبیرستان پسرانه «شهید میرحبیبی» و دبیرستان «شهید کمالی دهقان» در ناحیه 4 شهر کرج انتخاب، سپس از بین دانش‌آموزان این مدرسه در درس جغرافیا 30 نفر با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب، و به صورت جایگزینی تصادفی در گروه‌های گواه و آزمایشی گمارده شدند (گروه آزمایش: 15 نفر/ گروه گواه: 15 نفر). ابزار پژوهش پرسشنامه-های بهزیستی تحصیلی پیترین و همکاران (2014) و اعتماد به نفس روزنبرگ بود. برای تحلیل داده‌ها در سطح توصیفی از میانگین و انحراف استاندارد و در سطح استنباطی از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیری و چند متغیری استفاده شد. نتایج تحلیل کورایانس نشان داد که روش تدریس جیگ‌ساو بر بهزیستی تحصیلی و اعتماد به نفس دانش‌آموزان مؤثر بوده است (01/0>p) ؛ به عبارت دیگر تدریس جیگ‌ساو باعث افزایش میزان بهزیستی تحصیلی و اعتماد به نفس دانش آموزان شده است. میزان تأثیر درمان بر بهزیستی تحصیلی 87/0 و بر اعتماد به نفس 88/0 بود. با توجه به اثربخشی این روش تدریس از آن به عنوان یک برنامه آموزشی در جهت افزایش بهبود مسائل تحصیلی و اعتماد به نفس دانش آموزان متوسطه دوم در مدارس پیشنهاد می گردد.
کلیدواژه ها
تدریس جیگ‌ساو، بهزیستی تحصیلی، اعتماد به نفس، دانش آموزان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی