بررسی تاثیر گردش علمی مجازی بر یادگیری درس جغرافیا
کد مقاله : 1102-GHCONF5 (R1)
نویسندگان
رباب رحمتی *، محمد تقی زاده، رضا اسدی
دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، البرز، ایران
چکیده مقاله
گردش علمی مجازی یکی از رویکردهای جدیدی است که در حوزه آموزش با هدف افزایش فراگیران و افزایش جذابیت جلسات یادگیری به کار گرفته می شود. یکی از حوزه های مهم و جذاب استفاده از گردش مجازی در آموزش درس جغرافیا است. لذا این پژوهش با هدف بررسی مقالات منتشرشده درباره گردش علمی مجازی درآموزش درس جغرافیا است که به شیوه مروری انجام شده است. مقالات منتشرشده در پایگاه‌های گوگل اسکولار، ساینس دیرکت و ریسرچ گیت و اریک با استفاده از کلیدواژه‌های: « گردش علمی »، « گردش علمی مجازی »، « گردش علمی مجازی در جغرافیا»، « گردش علمی مجازی و آموزش»مورد جست‌وجو قرار گرفتند. تمامی مقالات منتشرشده از سال 2016 تا 2025 مورد بررسی و مورد تحلیل قرار گرفتند که پس از غربالگری 13عنوان انتخاب و تحلیل شدند. یافته‌های پژوهش نشان داد که چاپ مقالات در سال 2022 بیشترین تعداد را داشته کشور ترکیه بیشترین مقالات چاپ شده در این حوزه را دارا بود. گردش علمی مجازی موجب افزایش یادگیری و نمرات دانش آموزان 21% ، کسب تجربیات عمیق تر و واقعی تر دانش آموزان 21%، افزایش مشارکت و یادگیری تعاملی 16%، افزایش انگیزه، جذاب تر شدن درس جغرافیا 16% ، دسترسی آسان به محتوا 5% وکاهش چالش های مالی و پشتیبانی5% شده است. درنتیجه استفاده از گردش علمی مجازی در آموزش جغرافیا، می تواند موجب جذابیت بیشتر درس جغرافیا و یادگیری بهتر فراگیران شود.
کلیدواژه ها
گردش علمی، مجازی، یادگیری جغرافیا
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی