تحولات نوین در آموزش جغرافیا: نقش فناوری‌های دیجیتال و هوش مصنوعی در یادگیری و تدریس
کد مقاله : 1101-GHCONF5
نویسندگان
امیرحسین سرگلزائی جوان *
آموزش و پرورش
چکیده مقاله
تحولات نوین در آموزش جغرافیا با ظهور فناوری‌های دیجیتال و هوش مصنوعی، فرصتها و چالشهای جدیدی را برای نظامهای آموزشی
به همراه آورده است. این مقاله به بررسی نقش فناوریهای دیجیتال و هوش مصنوعی در یادگیری و تدریس جغرافیا میپردازد. هدف
اصلی این تحقیق، تحلیل تأثیرات این فناوریها بر بهبود فرآیندهای آموزشی و افزایش تعامل دانش‌آموزان با مفاهیم جغرافیایی است.
برای دستیابی به این هدف، از روشهای ترکیبی شامل بررسی مقالات علمی، تحلیل دادههای کمی و مصاحبه با اساتید و دانشآموزان
استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که استفاده از ابزارهای دیجیتال مانند نرمافزارهای شبیه‌سازی و نقشه‌های تعاملی، به
درک بهتر مفاهیم جغرافیایی کمک میکند. همچنین، هوش مصنوعی با ارائه محتوای شخصی‌سازی شده و بازخورد فوری، فرآیند یادگیری
را تسهیل میکند. با این حال، چالشهایی مانند نیاز به زیرساختهای فناوری و آموزش معلمان نیز شناسایی شدهاند. این مقاله پیشنهاد
میکند که برای بهرهبرداری کامل از پتانسیل فناوریهای نوین در آموزش جغرافیا، باید برنامهریزیهای آموزشی و سرمایه‌گذاری‌های الزمصورت گیرد. این تحقیق میتواند به عنوان مرجعی برای سیاستگذاران و مربیان آموزشی در جهت بهبود کیفیت آموزش جغرافیا مورد
استفاده قرار گیرد.
کلیدواژه ها
کلمات کلیدی: آموزش جغرافیا، فناوریهای دیجیتال، هوش مصنوعی، یادگیری تعاملی، چالشهای آموزشی
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر