تحولات نوین در آموزش جغرافیا: نقش فناوریهای دیجیتال و هوش مصنوعی در یادگیری و تدریس |
کد مقاله : 1101-GHCONF5 |
نویسندگان |
امیرحسین سرگلزائی جوان * آموزش و پرورش |
چکیده مقاله |
تحولات نوین در آموزش جغرافیا با ظهور فناوریهای دیجیتال و هوش مصنوعی، فرصتها و چالشهای جدیدی را برای نظامهای آموزشی به همراه آورده است. این مقاله به بررسی نقش فناوریهای دیجیتال و هوش مصنوعی در یادگیری و تدریس جغرافیا میپردازد. هدف اصلی این تحقیق، تحلیل تأثیرات این فناوریها بر بهبود فرآیندهای آموزشی و افزایش تعامل دانشآموزان با مفاهیم جغرافیایی است. برای دستیابی به این هدف، از روشهای ترکیبی شامل بررسی مقالات علمی، تحلیل دادههای کمی و مصاحبه با اساتید و دانشآموزان استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که استفاده از ابزارهای دیجیتال مانند نرمافزارهای شبیهسازی و نقشههای تعاملی، به درک بهتر مفاهیم جغرافیایی کمک میکند. همچنین، هوش مصنوعی با ارائه محتوای شخصیسازی شده و بازخورد فوری، فرآیند یادگیری را تسهیل میکند. با این حال، چالشهایی مانند نیاز به زیرساختهای فناوری و آموزش معلمان نیز شناسایی شدهاند. این مقاله پیشنهاد میکند که برای بهرهبرداری کامل از پتانسیل فناوریهای نوین در آموزش جغرافیا، باید برنامهریزیهای آموزشی و سرمایهگذاریهای الزمصورت گیرد. این تحقیق میتواند به عنوان مرجعی برای سیاستگذاران و مربیان آموزشی در جهت بهبود کیفیت آموزش جغرافیا مورد استفاده قرار گیرد. |
کلیدواژه ها |
کلمات کلیدی: آموزش جغرافیا، فناوریهای دیجیتال، هوش مصنوعی، یادگیری تعاملی، چالشهای آموزشی |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر |