تجربه‌های خاص حرفه‌ای معلمان در آموزش جغرافیا: چالش‌ها، راهبردها و تاثیرات آن بر یادگیری
کد مقاله : 1099-GHCONF5
نویسندگان
علی پورقیومی *1، محمدعلی میرزایی2، نفیسه فضلی3
1مامور آموزشی دانشگاه فرهنگیان
2رئیس اتحادیه انجمن علمی‌آموزشی معلمان جغرافیای ایران
3دبیر جغرافیای دبیرستان‌های تهران
چکیده مقاله
این پژوهش به بررسی تجربه‌های حرفه‌ای معلمان جغرافیا در آموزش مفاهیم جغرافیایی و شناسایی چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی آن‌ها می‌پردازد. همچنین با هدف بررسی تجربه‌های حرفه‌ای معلمان جغرافیا در آموزش مفاهیم جغرافیایی و شناسایی چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌روی آن‌ها انجام شده است. آموزش جغرافیا به عنوان یکی از رشته‌های علوم انسانی، نقش کلیدی در توسعه تفکر فضایی و درک دانش‌آموزان از محیط طبیعی و اجتماعی ایفا می‌کند. با این حال، معلمان با چالش‌هایی مانند کمبود منابع آموزشی به‌روز، عدم دسترسی به فناوری‌های نوین و استفاده از روش‌های تدریس سنتی مواجه هستند. این پژوهش با استفاده از روش کیفی و تحلیل تجربیات معلمان، به دنبال ارائه راهکارهایی برای بهبود کیفیت آموزش جغرافیا است. پرسش اصلی تحقیق این است که تجربه‌های حرفه‌ای معلمان جغرافیا در آموزش مفاهیم جغرافیایی چیست و چه چالش‌ها و فرصت‌هایی در این فرآیند وجود دارد؟ یافته‌ها نشان می‌دهند که استفاده از فناوری‌های دیجیتال مانند سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی (GIS)، داده‌های ماهواره‌ای و روش‌های تعاملی، همراه با فعالیت‌های میدانی، می‌تواند یادگیری جغرافیا را جذاب‌تر و مؤثرتر کند. همچنین، توسعه دوره‌های آموزشی تخصصی برای معلمان و تقویت زیرساخت‌های آموزشی از جمله راهکارهای کلیدی برای بهبود فرآیند آموزش جغرافیا است. در نتیجه، ترکیب تجربه‌های میدانی، فناوری‌های نوین و روش‌های تدریس تعاملی می‌تواند به ارتقای کیفیت آموزش جغرافیا و افزایش علاقه دانش‌آموزان به این رشته منجر شود.
کلیدواژه ها
آموزش جغرافیا، تجربه‌های حرفه‌ای معلمان، فناوری‌های دیجیتال، روش‌های هم‌کنشی، فعالیت‌های میدانی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی