تجربههای خاص حرفهای معلمان در آموزش جغرافیا: چالشها، راهبردها و تاثیرات آن بر یادگیری |
کد مقاله : 1099-GHCONF5 |
نویسندگان |
علی پورقیومی *1، محمدعلی میرزایی2، نفیسه فضلی3 1مامور آموزشی دانشگاه فرهنگیان 2رئیس اتحادیه انجمن علمیآموزشی معلمان جغرافیای ایران 3دبیر جغرافیای دبیرستانهای تهران |
چکیده مقاله |
این پژوهش به بررسی تجربههای حرفهای معلمان جغرافیا در آموزش مفاهیم جغرافیایی و شناسایی چالشها و فرصتهای پیش روی آنها میپردازد. همچنین با هدف بررسی تجربههای حرفهای معلمان جغرافیا در آموزش مفاهیم جغرافیایی و شناسایی چالشها و فرصتهای پیشروی آنها انجام شده است. آموزش جغرافیا به عنوان یکی از رشتههای علوم انسانی، نقش کلیدی در توسعه تفکر فضایی و درک دانشآموزان از محیط طبیعی و اجتماعی ایفا میکند. با این حال، معلمان با چالشهایی مانند کمبود منابع آموزشی بهروز، عدم دسترسی به فناوریهای نوین و استفاده از روشهای تدریس سنتی مواجه هستند. این پژوهش با استفاده از روش کیفی و تحلیل تجربیات معلمان، به دنبال ارائه راهکارهایی برای بهبود کیفیت آموزش جغرافیا است. پرسش اصلی تحقیق این است که تجربههای حرفهای معلمان جغرافیا در آموزش مفاهیم جغرافیایی چیست و چه چالشها و فرصتهایی در این فرآیند وجود دارد؟ یافتهها نشان میدهند که استفاده از فناوریهای دیجیتال مانند سیستمهای اطلاعات جغرافیایی (GIS)، دادههای ماهوارهای و روشهای تعاملی، همراه با فعالیتهای میدانی، میتواند یادگیری جغرافیا را جذابتر و مؤثرتر کند. همچنین، توسعه دورههای آموزشی تخصصی برای معلمان و تقویت زیرساختهای آموزشی از جمله راهکارهای کلیدی برای بهبود فرآیند آموزش جغرافیا است. در نتیجه، ترکیب تجربههای میدانی، فناوریهای نوین و روشهای تدریس تعاملی میتواند به ارتقای کیفیت آموزش جغرافیا و افزایش علاقه دانشآموزان به این رشته منجر شود. |
کلیدواژه ها |
آموزش جغرافیا، تجربههای حرفهای معلمان، فناوریهای دیجیتال، روشهای همکنشی، فعالیتهای میدانی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |