مروری بر الگو های تدریس جهت آموزش محتوا جغرافیا در آموزش ابتدایی |
کد مقاله : 1094-GHCONF5 (R1) |
نویسندگان |
پری موسی پور میاندهی *1، ثنا یوسف پور2 1استادیار، گروه آموزش جغرافیا، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی889-14665، تهران، ایران 2گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق 889-14665،تهران،ایران، |
چکیده مقاله |
آموزش جغرافیا در مقطع دبستان به عنوان یکی از ارکان مهم تربیت علمی و اجتماعی دانشآموزان، نیازمند استفاده از الگوهای تدریس مناسب است. این پژوهش با هدف اصلی مروری بر الگو های تدریس جهت آموزش محتوا جغرافیا در آموزش ابتدایی می باشد که با روش تحقیق (کتابخانه ای- مطالعاتی) انجام شده است. الکوهای تدریس یکی از ابزارهای مهم در ارایه محتوا به دانش آموزان است در صورتی که مناسب انتخاب گردد یادگیری عمیق و مادام العمر را فراهم می سازد. در این مقاله ضمن بررسی اهمیت و ضرورت تدریس علم جغرافیا به انواع الگو های تدریس جغرافیا پرداخته شده است. الگوی های تدریس در جغرافیا به دلیل ماهیت آن متنوع می باشد.بر اساس یافته های تحقیق ، انواع الگوهای تدریس در آموزش جغرافیا شامل،الگوی تدریس مستقیم و روش سخنرانیّ، الگوی یادگیری مبتنی بر بازی، الگوی یادگیری تجربی و روش گردش علمی، الگوی پروژه محور، الگوی یادگیری چند حسی، الگوی یادگیری مبتنی بر فناوری، الگوی داستان گویی، الگوی یادگیری همیار، الگوی آموزش مبتنی بر حل مسئله ( دیویی )، الگوی تدریس میدانی ( سفر های میدانی ) و روش اردوی آموزشی، الگوی تدریس معکوس، الگوی تحلیل موردی، الگوی مباحثه موضوعی، آموزش بین رشته ای می باشد. نتایج تحقیق نشان می دهد که در مقطع دبستان با توجه به هم پیوستگی دروس و امکان ترکیب و تلفیق دروس در زمینه های مختلف با یکدیگر، معلم می تواند از روش میان رشته ای هم استفاده نماید.اما در نهایت بهترین روش آموزش،جغرافیا ترکیبی از الگوهای تدریس است. |
کلیدواژه ها |
آموزش ابتدایی، مطالعات اجتماعی ، الگوهای تدریس،آموزش جغرافیا |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |