لزوم بهره گیری از روش ها و الگو های تدریس فعال در آموزش جغرافیا مقطع متوسطه دوم_پایه دهم( بررسی موردی: فصل اول کتاب جغرافیای ایران) |
کد مقاله : 1092-GHCONF5 |
نویسندگان |
ناصر محمدی نجم * دبیر رسمی آموزش و پرورش بروجرد- دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی شهری دانشگاه تربیت مدرس |
چکیده مقاله |
این پژوهش به بررسی نقش تدریس جغرافیا در ارتقاء آگاهی اجتماعی و انگیزه یادگیری دانشآموزان پایه دهم پرداخته و تأکید ویژهای بر اهمیت استفاده از روشهای تدریس فعال و نوین دارد، هدف اصلی تحقیق تصریح و تحلیل بهر گیری از روش ها و الگو های تدریس فعال در آموزش محتوای آموزشی کتاب جغرافیای ایران و به صورت موردی فصل اول این کتاب در مقطع متوسط است، نتایج بهدستآمده حاکی از آن است که استفاده از روشها و الگو های فعال تدریس نظیر بازدیدهای علمی و پروژههای گروهی، به شکلگیری یادگیری عمیقتر و مشارکت فعالانهتر دانشآموزان منجر میشود. پژوهش حاضر به چالشهای موجود در نظام آموزشی، از جمله غفلت از بکارگیری روش های نوین آموزشی در علوم جغرافیایی و زمین، اشاره کرده و راهکارهایی برای غلبه بر این مشکلات ارائه میدهد؛ الگوهای تدریس مانند الگوی یاران و الگوی دریافت مفهوم نیز در این راستا جهت تدریس ثمر بخش محتوای درسی فصل اول کتاب جغرافیای شناسایی شدهاند که زمینه ساز همکاری و تعامل فعال بین دانشآموزان در یادگیری مؤثر است. در نهایت این پژوهش با تاکید بر ناکارآمدی الگو های اموزش و تدریس سنتی که عموما مبتنی بر سخنرانی و ارتباط یک سویه معلم با دانش آموزان است، سعی در بیان لزوم بهره گیری از روش و الگو های نوین و فعال تدریس در آموزش محتوای جغرافیایی علی الخصوص در مقطع متوسطه دوم دارد که سبب می شود راندمان اموزشی و یادگیری در کلاس های درس ارتقا یابد و این امر منتج به تجلی اهداف مورد انتظار در این حوزه می باشد. |
کلیدواژه ها |
تدریس فعال، آموزش جغرافیا، پایه دهم، جغرافیای ایران |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |