بررسی نقش آموزش جغرافیا در ارتقاء سواد زیست محیطی با تاکید بر سند تحول بنیادین |
کد مقاله : 1090-GHCONF5 |
نویسندگان |
محمد معتمدی راد *، امیرعباس رستگاری مقدم دانشجوی کارشناسی رشته آموزش جغرافیا، دانشگاه فرهنگیان بیرجند |
چکیده مقاله |
در سالهای اخیر، توجه ویژهای به ارتباط بین آموزش و محیط زیست شده است. آموزش محیط زیست و حفاظت از آن، به دلیل نقش تربیتی مدارس و سایر مراکز آموزشی و همچنین حضور معلمان و مربیان، میتواند تأثیر قابلتوجهی داشته باشد. آموزش محیط زیست فرایندی فعال است که طی آن آگاهی، دانش و مهارتها ارتقاء یافته و منجر به درک، تعهد، تصمیمات آگاهانه و فعالیتهای سازنده برای مدیریت کلیه اجزای بههمآمیخته محیط زیست میشود. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزشهای عملی زیستمحیطی بر تغییر نگرش، رفتار و دانش زیستمحیطی دانشآموزان انجام شده است. با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی، تأثیر فعالیتهایی مانند بازیافت، کشاورزی مدرسهای و کمپینهای آموزشی بر یک گروه مشخص از دانشآموزان در طی یک دوره زمانی مشخص مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزشهای عملی به طور قابل توجهی باعث افزایش آگاهی دانشآموزان نسبت به مسائل زیستمحیطی، تغییر نگرش آنها به سمت مسئولیتپذیری زیستمحیطی و در نهایت، تغییر رفتار آنها در جهت حفاظت از محیط زیست شده است. این یافتهها حاکی از آن است که آموزشهای عملی زیستمحیطی، به عنوان یک ابزار مؤثر، میتوانند در تربیت نسل آیندهای مسئولیتپذیر و آگاه به محیط زیست نقش بسزایی ایفا کنند. |
کلیدواژه ها |
آموزش جغرافیا، آگاهی زیستمحیطی، توسعه پایدار، سند تحول بنیادین |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |