اهمیت ویژگیهای ظاهری و ساختاری کتب درسی در آموزش (مطالعه موردی بررسی و تحلیل فصل اول کتاب جغرافیای ایران پایه دهم) |
کد مقاله : 1087-GHCONF5 |
نویسندگان |
مریم ربیعی گسک *1، بتول بهادرانی2 1استادیار گروه آموزش جغرافیا،دانشگاه فرهنگیان،تهران 2دکتری جغرافیا و برنامه ریزی روستایی،تهران،ایران |
چکیده مقاله |
آموزش و پرورش یکی از نهادهای کلیدی در جامعه است که کتاب های درسی تحت نظارت آن در مدارس و آموزشگاه ها ارائه می شوند . توجه به دو عنصر اساسی تعلیم وتربیت در هر کتاب درسی نشان از اهمیت این عناصر در آموزش و پرورش دارد. در طراحی یک کتاب کمک آموزشــی و درســی توجه به مقوله ظاهری و ساختاری آن تاثیر بسزایی در یادگیری و علاقه مندی دانش آموزان به درس خواهد داشت. در این نوشتار توصیفی سعی بر این است که ابعاد و زوایای محتوای فصل اول کتاب جغرافیای ایران پایه دهم را مورد بررسی قرار داده تا مشخص شود که توجه به ابعاد ظاهری و ساختاری محتوا تا چه اندازه در یادگیری دانش آموزان موثر است. در این مقاله ، فصل اول کتاب جغرافیای ایران پایه دهم از لحاظ ظاهری ، شاخص هایی مانند جلد، صفحات، تصاویر، متن و ......و از لحاظ ساختاری شاخص هایی مانند فهرست مطالب، منابع و ماخذ، نتیجه گیری، اهداف کلی و جزئی و.......رابا توجه به مولفه های ظاهری استاندارد کتب مورد ارزیابی قرار گرفته است .و به این نتیجه رسیده که کتاب جغرافیای ایران از لحاظ ظاهری و ساختاری به صورت مناسبی تدوین و نگارش شده و همه موارد تا حدود زیادی به خوبی رعایت شده است. |
کلیدواژه ها |
شاخص های ارزیابی، شکل ظاهری، شکل ساختاری ، محتوا، جغرافیای ایران |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |