جغرافیای قدرتمند؛ نو اندیشی در کیفیت آموزش جغرافیا |
کد مقاله : 1086-GHCONF5 (R1) |
نویسندگان |
داود مهدوی * استادیار گروه آموزش جغرافیا، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
در دهه اخیر مفهوم «دانش قدرتمند» مورد توجه بسیاری از متخصصان آموزش و پرورش قرار گرفته است. در چنین رویکردی هدف اصلی مدارس، ارایه دانشی است که دانشآموزان را قادر میسازد تا فراتر از محدودیتهای تجربه خود، جهان و مسائل آن را درک کرده و فکر کنند، چنین دانشی به عنوان «قدرتمند» توصیف میشود. رشته جغرافیا با توجه به ظرفیت های آن برای تجهیز دانش آموزان به دانش قدرتمند در موقعیت مطلوبی قرار دارد. مفاهیم کلیدی که این رشته بر اساس آن ها استوار است به دانش آموزان کمک می کند تا دیدگاه های خود را برای تجسم و تفکر کل نگر توسعه داده و آنچه را که بررسی می شود را در تصویر بزرگتر آن، قرار دهند. این مقاله با استفاده از روش مروری سنتی و روش کیفی تحلیل مفهومی به بررسی، تحلیل و کاربرد دانش قدرتمند در آموزش جغرافیا، به ویژه در جغرافیای مدارس می پردازد. بر این اساس ابتدا با مرور ادبیات مربوطه، معرفت شناسی پشتیبان مفهوم دانش قدرتمند بررسی شد و سپس ارتباط این مفهوم با جغرافیا و جغرافیای قدرتمند، نظام مدرسه ای و برنامه ریزی درسی در جغرافیای مدرسه بررسی شد. یافته ها حاکی از این است که بکار گیری دانش قدرتمند جغرافیایی و درک تصویر بزرگتر به دانش آموزان، راه های جدیدی برای تفکر، تجزیه و تحلیل و توضیح، ارایه می دهد. |
کلیدواژه ها |
دانش قدرتمند، جغرافیای قدرتمند، نو اندیشی، آموزش جغرافیا |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |