بررسی آموزش جغرافیا با تاکید به دوره های متوسطه در کشورهای ایران و آلمان و انگلستان
کد مقاله : 1083-GHCONF5 (R3)
نویسندگان
ابراهیم امیری *1، محمد معتمدی راد1، مبینا قدمگاهی2، سکینه اسماعیلی2، پرنیان باغچیقی2
1گروه آموزش جغرافیا، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
2ندارد
چکیده مقاله
چکیده:
هرکشوری سعی دارد تا با آگاهی از نقاط قوت و ضعف آموزشی دیگر کشورها دید جامعی نسبت به فرایند آموزش پیدا کرده و با استفاده از نقاط قوت کشورهای پیشرفته، در مسیر توسعه نظام آموزشی خود قدم گذارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی آموزش جغرافیا در نظام آموزشی کشورهای ایران، آلمان و انگلستان می‏باشد. برای دستیابی به هدف پژوهش از روش توصیفی و تحلیلی و با رویکرد کتابخانه‏ ای استفاده شده است. نتایج پژوهش بیان می‏ دارد که درایران بیشترتاکید بر حفظیات مفاهیم جغرافیایی و استفاده از روش‏های تدریس سنتی است؛ همچنین نظام ارزشیابی به گونه‏ای است که آزمون‏ها به صورت شفاهی یا کتبی از مباحث نظری کتاب گرفته می‌شود و از چالش‏های آموزشی این کشور، کمبود امکانات و تجهیزات مدارس است. درآلمان و انگلستان بیشتر به استفاده از روش‏های نوین و تکنولوژی‏های مختلف وانجام پروژه‏ ها و کارهای عملی در حوزه جغرافیا تاکید می‏ شود. بنابراین نظام ارزشیابی در این کشورها هم جنبه نظری و هم جنبه عملی دارد؛ از جمله چالش‏های آموزشی در آلمان و انگلستان آشنایی دبیران با تکنولوژی‌های مختلف آموزشی است. در تمامی کشورهای مورد مطالعه آموزش جغرافیا از دوران ابتدایی شروع می‌شود و تا پایان تحصیلات متوسطه ادامه دارد. تلاش همه این کشورها در صدد پرورش شهروندانی فعال برای حفظ محیط زیست است؛ ضمن این که در کشور ایران علاوه براین موضوع، تربیت انسان با توجه به ارزش ها و فرهنگ ایرانی و اسلامی نیز اهمیت بسیاری دارد.
کلیدواژه ها
آموزش جغرافیا_ ایران_ آلمان_ انگلستان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر