بررسی سطح یادگیری دانش‌آموزان پایه‌ی دهم در درس جغرافیا با استفاده از فناوری سیستم اطلاعات جغرافیایی
کد مقاله : 1082-GHCONF5
نویسندگان
جواد حاجی علیزاده *1، فاطمه خدایی قشلاق2، صالح اصغری3
1عضوهئیت علمی گروه جغرافیا
2دبیرجغرافیا آموزش وپرورش
3مدرس دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
استفاده از فناوری‌های نوین در آموزش دارای پیامدهای مثبت از جمله افزایش سطح یادگیری است.جغرافیا نیز به عنوان یک علم محیطی که آموزش صحیح آن در جهت تعامل بهتر انسان با محیط زندگی وی ضروری می‌باشد از این قاعده مستثنا نیست. استفاده از تکنولوژی‌های نوین در آموزش جغرافیا، از یک سو، سبب افزایش جذابیت و تثبیت مطالب تدریس شده توسط آموزش دهنده شده و از سوی دیگر استفاده از نرم افزارها ی کامپیوتری سبب درک و تجسم فضایی بهتر پدیده‌های جغرافیایی می‌شود. پژوهش حاضر از نوع کابردی بوده و با هدف‌ بررسی تأثیر استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی، گوگل ارث و الحاقیه‌ی Scene Arc در افزایش سطح یادگیری دانش‌آموزان در فرآیند تدریس صورت پذیرفت. بدین منظور، درس چهارم کتاب جغرافیای عمومی سال دهم به عنوان نمونه انتخاب شد و شصت نفر از دانش آموزان پایه‌ی دهم در قالب جامعه‌ی آماری مورد مطالعه قرار گرفت. پس از تهیه‌ی لایه‌های اطلاعاتی مورد نیاز، واحد درسی منتخب تدریس و سپس میزان کارایی فناوری سیستم اطلاعات جغرافیایی (ARCGIS) با استفاده از روش پرسشنامه‌ای مورد ارزیابی قرار گرفت. بر طبق نتایج، بیش از 80 درصد افراد حاضر در مطالعه، ارائه مطالب درسی به وسیله‌ی سیستم اطلاعات جغرافیایی را بسیار جالب‌تر و مفیدتر از روش سخنرانی می‌دانند و از سوی دیگر معتقدند استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی سبب افزایش سطح یادگیری آن‌ها می‌شود. در صورتیکه، 6/1 درصد دانش‌آموزان به دلیل عدم علاقه به استفاده از سیستم‌ها و بر نامه‌های کامیپوتری یادگیری فناوری سیستم اطلاعات جغرافیایی را غیر ضروری می‌دانند.
کلیدواژه ها
سیستم اطلاعات جغرافیایی، الحاقیه‌ی Arc Scene، Google Earth، جغرافیای عمومی سال دهم.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی