نقش هوش مصنوعی در توسعه مهارت‌های تفکر انتقادی و حل مسئله در آموزش جغرافیا
کد مقاله : 1078-GHCONF5 (R1)
نویسندگان
رضا بیگ زاده خلفلو *1، امیررضا زمانی2
1آموزش پرورش
2آموزش و پرورش
چکیده مقاله
در این مقاله به بررسی تأثیر استفاده از هوش مصنوعی در برنامه درسی جغرافیای مدرسه‌ای پرداخته شده است. این ابزار نقشی کلیدی در توسعه برنامه‌های آموزشی ساختاریافته برای گسترش دانش و اقدامات دانش‌آموزان به منظور آینده‌ای پایدار دارد. ما بر این باوریم که آموزش جغرافیا با تمرکز بر تجربیات مبتنی بر مکان، حسی و چند رسانه‌ای که بر مدارس و جوامع دانش‌آموزان متمرکز است، به‌طور منحصربه‌فرد فرصت‌هایی برای اقدام ایجاد می‌کند. این مقاله به چگونگی کمک آموزش جغرافیا به بهبود مهارت‌های تفکر انتقادی و حل مسئله دانش‌آموزان پرداخته است. با توجه به پیشرفت‌های سریع در فناوری هوش مصنوعی، استفاده از این ابزارها می‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند تا مسائل پیچیده جغرافیایی را بهتر درک و تحلیل کنند. در این مقاله مطرح می‌کند که اگرچه شناسایی دانش قدرتمند جغرافیایی مهم است، اما به‌تنهایی کافی نیست. معلمان باید روش‌های آموزشی قدرتمند جغرافیایی را نیز به کار گیرند. جغرافیا به‌عنوان یک رشته علمی، نقشی حیاتی در زمینه پایداری و آموزش برای آینده دارد؛ زیرا ارتباط بین انسان‌ها و محیط زیست را به وضوح نشان می‌دهد. در این تحقیق، از روش توصیفی-تحلیلی استفاده شده و داده‌ها از طریق پرسشنامه‌هایی که میان معلمان توزیع شده، جمع‌آوری شده‌اند. نتایج نشان می‌دهند که هوش مصنوعی می‌تواند به طور چشمگیری به تقویت مهارت‌های تفکر انتقادی و حل مسئله در دانش‌آموزان کمک کند. با این حال، چالش‌هایی مانند کمبود آموزش مناسب برای معلمان و مشکلات زیرساختی همچنان مانع از استفاده کامل از این فناوری‌ها در کلاس‌های جغرافیا هستند.
کلیدواژه ها
هوش مصنوعی، آموزش جغرافیا، تفکر انتقادی، حل مسئله، فناوری آموزشی، یادگیری تعاملی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر