بررسی نقش پژوهش های معلم محور(روایت پژوهی،اقدام پژوهی و درس پژوهی) در رشد و توسعه حرفه ای مرتبط با PCKدانشجو معلمان برای آموزش جغرافیا
کد مقاله : 1077-GHCONF5
نویسندگان
پرند شیرکوند *1، عبدالرضا شیرکوند2، ناصر شیرکوند2، ملیحه شه دوست2
1دانشجو معلم پردیس زینبیه شهرستان پیشوا
2مدرس دانشگاه فرهنگیان پردیس زینبیه شهرستان پیشوا
چکیده مقاله
پژوهش های معلم محور یکی از شیوه های پژوهش های عملی در کلاس درس است که بخش زیادی از رشد و توسعه حرفه ای مرتبط با PCKاز طریق آنها به دست می آید.پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش پژوهش های معلم محور در رشد و توسعه حرفه ای مرتبط باPCK دانشجو معلمان برای آموزش جغرافیا در سال 1403 انجام شده است . جامعه ی آماری شامل رئیس ، معاونین ، اساتید و دانشجو معلّمان مقطع کارشناسی پردیس زینبیه به تعداد 2264 نفر بوده و روش نمونه گیری از نوع تصادفی خوشه ای و حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 329 نفر انتخاب گردید.ابزار پژوهش پرسش نامه ی محقق ساخته با 28 سوال بوده که روایی ظاهری و محتوایی آن به وسیله ی پانل متخصصین وکارشناسان تایید شده و پایایی پرسشنامه باکمک آلفای کرونباخ94/0 به دست آمد.یافته ها نشان دادند انجام درس پژوهی توسط دانشجو معلمان، بیشترین تاثیر و انجام روایت پژوهی کمترین تاثیر را بر رشد دانش برنامه ی درسی و رشد دانش یادگیری و شناخت یادگیرنده دانشجو معلمان برای آموزش جغرافیا دارد و اقدام پژوهی در رتبه سوم تاثیر قرار دارد .
کلیدواژه ها
اقدام پژوهی ، درس پژوهی، روایت پژوهی ، جغرافیا، توسعه حرفه ایی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی