بررسی نقش پژوهش های معلم محور(روایت پژوهی،اقدام پژوهی و درس پژوهی) در رشد و توسعه حرفه ای مرتبط با PCKدانشجو معلمان برای آموزش جغرافیا |
کد مقاله : 1077-GHCONF5 |
نویسندگان |
پرند شیرکوند *1، عبدالرضا شیرکوند2، ناصر شیرکوند2، ملیحه شه دوست2 1دانشجو معلم پردیس زینبیه شهرستان پیشوا 2مدرس دانشگاه فرهنگیان پردیس زینبیه شهرستان پیشوا |
چکیده مقاله |
پژوهش های معلم محور یکی از شیوه های پژوهش های عملی در کلاس درس است که بخش زیادی از رشد و توسعه حرفه ای مرتبط با PCKاز طریق آنها به دست می آید.پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش پژوهش های معلم محور در رشد و توسعه حرفه ای مرتبط باPCK دانشجو معلمان برای آموزش جغرافیا در سال 1403 انجام شده است . جامعه ی آماری شامل رئیس ، معاونین ، اساتید و دانشجو معلّمان مقطع کارشناسی پردیس زینبیه به تعداد 2264 نفر بوده و روش نمونه گیری از نوع تصادفی خوشه ای و حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 329 نفر انتخاب گردید.ابزار پژوهش پرسش نامه ی محقق ساخته با 28 سوال بوده که روایی ظاهری و محتوایی آن به وسیله ی پانل متخصصین وکارشناسان تایید شده و پایایی پرسشنامه باکمک آلفای کرونباخ94/0 به دست آمد.یافته ها نشان دادند انجام درس پژوهی توسط دانشجو معلمان، بیشترین تاثیر و انجام روایت پژوهی کمترین تاثیر را بر رشد دانش برنامه ی درسی و رشد دانش یادگیری و شناخت یادگیرنده دانشجو معلمان برای آموزش جغرافیا دارد و اقدام پژوهی در رتبه سوم تاثیر قرار دارد . |
کلیدواژه ها |
اقدام پژوهی ، درس پژوهی، روایت پژوهی ، جغرافیا، توسعه حرفه ایی. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |