استفاده از هوش مصنوعی برای شخصی‌سازی یادگیری در جغرافیا
کد مقاله : 1076-GHCONF5 (R1)
نویسندگان
پوریا دورنگ *1، لیلی تمیمی2
1آموزش و پرورش
2دانشگاه امیر کبیر و حکیم فردوسی البرز،آموزش و‌پرورش ناحیه ۲
چکیده مقاله
آموزش جغرافیا به دلیل پیچیدگی مفاهیم فضایی و نیاز به درک داده‌های مکانی، به روش‌های آموزشی انعطاف‌پذیر و شخصی‌سازی‌شده نیاز دارد. روش‌های سنتی که اغلب برای همه دانش‌آموزان یکسان طراحی می‌شوند، نمی‌توانند تفاوت‌های فردی در سبک‌های یادگیری، سرعت درک و پیش‌زمینه‌های دانش را پوشش دهند. این تحقیق به بررسی پتانسیل هوش مصنوعی در شخصی‌سازی فرآیند یادگیری جغرافیا پرداخته و به طراحی و ارزیابی یک سیستم یادگیری هوشمند مبتنی بر AI می‌پردازد که محتوای آموزشی را بر اساس نیازهای فردی هر دانش‌آموز تنظیم می‌کند. سیستم پیشنهادی با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین داده‌های مختلف دانش‌آموزان مانند عملکرد در آزمون‌ها، فعالیت‌های کلاسی و پاسخ‌ها به پرسش‌ها را تحلیل کرده و بر اساس آن، سبک‌های یادگیری و نقاط قوت و ضعف آن‌ها را شناسایی می‌کند. این سیستم به‌طور مؤثر محتوا را برای سبک‌های مختلف یادگیری، نظیر بصری یا شنیداری، سفارشی‌سازی می‌کند. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که استفاده از سیستم یادگیری هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی به بهبود درک مفاهیم جغرافیایی و افزایش انگیزه یادگیری در دانش‌آموزان منجر شده و به معلمان نیز کمک می‌کند تا برنامه‌های درسی مؤثرتری طراحی کنند. این تحقیق نشان می‌دهد که هوش مصنوعی می‌تواند نقشی حیاتی در شخصی‌سازی آموزش جغرافیا و ارتقای کیفیت یادگیری ایفا کند و نیاز به تحقیقات بیشتر برای بهبود و رفع محدودیت‌های موجود دارد.
کلیدواژه ها
هوش مصنوعی، شخصی‌سازی یادگیری، آموزش جغرافیا، سیستم یادگیری هوشمند، الگوریتم‌های یادگیری ماشین.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر