بررسی چالش‌ها و عوامل مؤثر بر تدریس جغرافیا در مدارس مقطع متوسطه دوم شهر البرز، استان قزوین
کد مقاله : 1074-GHCONF5 (R1)
نویسندگان
پوریا دورنگ *، علیرضا باریاب
آموزش و پرورش
چکیده مقاله
هدف این پژوهش بررسی مشکلات تدریس جغرافیا در مدارس ایران و عوامل مؤثر بر کیفیت تدریس این درس است. این تحقیق با روش‌های کتابخانه‌ای و میدانی انجام شد. در مرحله اول، پیشینه تحقیق بررسی و در مرحله دوم داده‌ها از طریق پرسشنامه و مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته از معلمان، دانش‌آموزان و اولیا جمع‌آوری گردید. جامعه آماری شامل 50 دانش‌آموز، 50 والدین و 12 معلم جغرافیا در مدارس مقطع متوسطه دوم در شهر صنعتی البرز بود. نتایج نشان داد که مهم‌ترین مشکلات تدریس جغرافیا شامل کمبود منابع آموزشی مناسب، کمبود آموزش‌های تخصصی برای معلمان، عدم استفاده از فناوری‌های نوین و روش‌های تدریس فعال، مشکلات در برنامه‌ریزی درسی و عدم هم‌راستایی آن با نیازهای دانش‌آموزان و عدم استفاده از فعالیت‌های میدانی است. تحلیل‌های آماری نشان داد که بین این مشکلات روابط معناداری وجود دارد. به‌ویژه، عدم آشنایی معلمان با فناوری‌های نوین و استفاده ناکافی از روش‌های تدریس فعال و کمبود منابع آموزشی با یکدیگر همبستگی مثبت معناداری داشتند. این مشکلات می‌توانند تأثیر منفی بر کیفیت تدریس و یادگیری جغرافیا بگذارند. پژوهش بر لزوم بهبود منابع آموزشی، ارتقاء آموزش‌های تخصصی برای معلمان، استفاده از فناوری‌های نوین و طراحی برنامه‌های درسی هم‌راستا با نیازهای دانش‌آموزان تأکید دارد. همچنین پیشنهاد می‌شود معلمان از روش‌های تدریس فعال و فعالیت‌های میدانی بیشتر استفاده کنند و ارتباطات مستمر و مؤثری با اولیا برقرار نمایند تا کیفیت تدریس و یادگیری جغرافیا بهبود یابد.
کلیدواژه ها
تدریس جغرافیا، چالش‌های آموزشی، فناوری‌های نوین، روش‌های تدریس فعال، برنامه‌ریزی درسی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر