اولویت بندی راهکارهای ارتقاء سطح یادگیری محتوای درسی کتاب جغرافیا از دیدگاه دانش آموزان پایه دهم |
کد مقاله : 1073-GHCONF5 (R1) |
نویسندگان |
اکرم نوری کمری *1، فاطمه ساکی1، فریبا کرمی2 1استادیار گروه آموزش جغرافیا، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران 2استادیار گروه آموزش جغرافیا، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. |
چکیده مقاله |
به طور کلی، تجزیه و تحلیل نظرات و دیدگاه دانش آموزان (در مقاطع تحصیلی گوناگون) در مورد درجه اهمیت و اولویت گزینه ها و راهکارهای ارتقاء سطح آموزش می تواند وضعیت فعلی و روند رشد (یا تضعیف) آگاهی و شناخت آنان را نسبت به اهمیت این موضوع نشان دهد. لذا در این مطالعه طبقه بندی و اولویت بندی گزینه ها و راهکارهای ارتقاء سطح یادگیری محتوای درسی کتاب جغرافیا از منظر دانش آموزان پایه دهم شهرستان ازنا انجام شد. نتایج نشان داد که بر اساس دیدگاه دانش آموزان، راهکارهای برگزاری سفرهای علمی و بازدیدهای میدانی از مکانهای جغرافیایی مرتبط با محتوای کتاب، استفاده از فناوریهای آموزشی مانند واقعیت مجازی یا نرمافزارهای جغرافیایی برای تدریس و ارائه محتوای چندرسانهای (ویدئوها، پادکستها) برای توضیح مفاهیم دشوار کتاب دارای بالاترین درجه اهمیت و در مقابل راهکارهای بهبود کیفیت تمرینها و سؤالات پایان فصل و ایجاد ارتباط بین مطالب کتاب و موضوعات میانرشتهای مانند اقتصاد، سیاست و محیطزیست دارای کمترین درجه اهمیت در میان تمامی گزینه ها و راهکارهای ارتقاء سطح یادگیری درس جغرافیا بودند. نتایج این مطالعه نشان داد که همگام با توسعه بکارگیری فناوری های نوین در حوزه های گوناگون، دانش آموزان پایه دهم دارای شناخت و آگاهی کافی نسبت به اهمیت استفاده از فناوری های نوین و نرم افزارهای آموزشی در ارتقاء سطح یادگیری بوده و این راهکارها را به عنوان مهم ترین پیش نیازهای ارتقاء سطح یادگیری درس جغرافیا مطرح می کنند. |
کلیدواژه ها |
روش تدریس، روش دلفی، آموزش جغرافیا. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |